Pasażerowie wrócili na peron w Bytomiu
Od teraz podróżni mogą znów korzystać z przeszklonej hali peronowej w Bytomiu, a jednocześnie zlikwidowany został tymczasowy peron znajdujący się przed dworcem. Dojście do oddanego dziś do użytku peronu możliwe jest od strony budynku dworca i tunelu zachodniego, dzięki przebudowanym przejściom podziemnym.
- Pochodząca z 1929 roku historyczna hala peronowa dworca PKP przechodzi prawdziwą metamorfozę. Dzięki kompleksowej przebudowie hala zyskuje nowe funkcjonalności i staje się przyjazna dla osób, które mają trudności w poruszaniu się - powiedział Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia. - Przebudowa całego odcinka magistrali węglowej w Bytomiu sprawi, że mieszkańcy zyskają dogodne i szybkie połączenia kolejowe z miastami Metropolii - dodał.
Pozostałe dwa perony mają zostać oddane do użytku już w grudniu, a wraz z nimi wrócą połączenia kolejowe na linii między Chorzowem a Tarnowskimi Górami.
- Stopniowe otwieranie nowej hali peronowej to świetna wiadomość dla podróżnych z Bytomia i Gliwic, którzy coraz częściej wybierają pociągi Kolei Śląskich w drodze do pracy czy do szkoły. Cieszymy się, że to wyjątkowe miejsce odzyskuje swój dawny blask - mówił Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich. - Po oddaniu do użytku całej hali i remontowanego szlaku kolejowego, pociągi Kolei Śląskich pojadą z Bytomia także w kierunku Katowic i Tarnowskich Gór. Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK, będzie to możliwe już w grudniu wraz z wprowadzeniem nowego rocznego rozkładu jazdy - dodał.
Na linii S18 kursuje w dni robocze 15 par pociągów, a w dni wolne 11 par. Jak czytamy w komunikacie Urzędu Miasta w Bytomiu, popularność linii S18 stale rośnie. Po uruchomieniu linii w 2021 roku z pociągów Kolei Śląskich korzystało średnio 177 pasażerów dziennie, w 2022 roku było to już średnio 227 podróżnych dziennie, a w 2023 roku aż 570.
Zobaczcie w galerii, jak prezentuje się hala peronowa po remoncie.
Przebudowa hali peronowej dworca PKP w Bytomiu
W ramach przeprowadzonych prac wzmocniono konstrukcję hali peronowej, wykonano nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej i przeszklenia. Na szklanej elewacji zamontowano nowe LED-owe napisy z nazwą stacji, a perony zostały doświetlone. Zabytkowy charakter stacji Bytom został zachowany, w tym pierwotny układ płytek w karo, a prace realizowane są zgodnie z ustaleniami z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.Łącznie przebudowano ok. 28 kilometrów torów, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zachowano zabytkową nastawnię bramową, która znów ma stać się wizytówka bytomskiej stacji.
Przeprowadzana modernizacja jest częścią dużej inwestycji przeprowadzanej przez PKP PLK na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie wartej ok. 1,4 mld zł. Prace związane z przebudową linii kolejowej nr 131 w Bytomiu rozpoczęły się w marcu 2022 roku i mają potrwać do 2025 roku.