- Do każdego z nich, do końca marca 2023 roku, zostanie przekazanych łącznie po 8 pojazdów. Zostaną kupione w ramach otrzymanej dotacji z programu GEPARD II, który finansowany jest w połowie ze środków unijnych, a w połowie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Właśnie został ogłoszony przetarg w tej sprawie, a oferty można składać do 5 maja.
A to wszystko żeby ograniczyć niską emisję.
- Poprawa jakości powietrza poprzez rozwój transportu niskoemisyjnego, to jedno ze strategicznych zadań realizowanych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Dzięki pozyskiwanym dotacjom z programów rządowych i unijnych, systematycznie powiększa się flota pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi. W tej chwili pasażerów Zarządu Transportu Metropolitalnego obsługuje już ponad 200 takich pojazdów. Napędzane są sprężonym gazem ziemnym, jest to 149 pojazdów, napędem hybrydowym, jest ich 41 i w tej chwili autobusów elektrycznych jeździ 13 - dodaje Rożnowska.
Pierwsze autobusy trafią przyjadą już w połowie przyszłego roku.
Do jeżdżacych już teraz w barwach Metropolii niskoemisyjnych autobusów, niebawem dołączą kolejne 32 autobusy elektryczne. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg w tej sprawie.
- Dzięki temu na drogach GZM pojawi się 27 autobusów 12-metrowych, 5 przegubowych o długości 18 metrów oraz zakupionych zostanie 16 mobilnych ładowarek, z których będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy. Ponadto w sześciu miastach zostanie wybudowanych 9 stacjonarnych ładowarek – po jednej w Katowicach, Tarnowskich Górach, Mikołowie, Będzinie, Sosnowcu oraz cztery w Gliwicach - wylicza Rożnowska.
Koszt inwestycji to 120 mln zł, z czego 80 mln zł to dofinansowanie otrzymane w ramach programu GEPARD II.
Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]!