Centrum przesiadkowe w Gliwicach powstaje za 200 mln zł
Nowoczesne centrum przesiadkowe powstaje po północnej stronie dworca PKP w Gliwicach. Ma ono łączyć transport kolejowy systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych oraz infrastrukturą rowerową.
Panele fotowoltaiczne na dachu centrum przesiadkowego
Najbardziej charakterystyczny element Centrum Przesiadkowego, czyli pokryte niemal tysiącem paneli fotowoltaicznych zadaszenie główne jest gotowe do październikowych odbiorów przez Państwową Inspekcję Sanitarną i Państwową Straż Pożarną. W ostatnim czasie na słupach zadaszeń zamontowano urządzenia do gaszenia pożaru. Poza tym wszystkie roboty budowlane i instalacyjne zostały zakończone, a przed kilkunastoma dniami na peronach pod zadaszeniem przeprowadzono także testy przejazdów autobusów komunikacji miejskiej.
W budynku głównym CP – znajdującym się pod największą „falą” zadaszeń – zamknięto już wszystkie prace budowlane i instalacyjne, w tym montaż wyposażenia pomieszczeń sanitarnych oraz pomieszczeń dozoru, a także montaż mebli w pomieszczeniach gastronomicznych. Przeprowadzono próby działania instalacji systemów sygnalizacji pożaru, kontroli dostępu oraz monitoringu. Podobnie jak zadaszenie, obiekt jest przygotowany do październikowych odbiorów przez Państwową Inspekcje Sanitarną i Państwową Straż Pożarną. Na tę samą procedurę oczekuje też gotowy, przeszklony budynek pomocniczy z pomieszczeniami przeznaczonymi pod wynajem oraz nowy tunel podziemny z trawelatorem – ruchomym chodnikiem w wyjściu nr 2.
Centrum przesiadkowe w Gliwicach będzie gotowe w grudniu
Przy murach oporowych okalających teren Centrum Przesiadkowego dobiegł końca montaż drewnianych okładzin. Jednocześnie zamontowano ostatnie płyty betonowe i ledowe listwy oświetleniowe.
Wokół górującej nad kompleksem Centrum Przesiadkowego gruntownie odnowionej, zabytkowej wieży ciśnień układane są warstwy nawierzchni z płyt betonowych. Jednocześnie prowadzone są roboty związane z połączeniem dla pieszych i rowerzystów Centrum Przesiadkowego z ul. Kolberga. Na pochylni zlokalizowanej od strony północnej, wzdłuż muru oporowego ułożono m.in. nawierzchnię z płyt betonowych oraz wykonano podbudowę pod ścieżkę rowerową. Roboty na wieży ciśnień – tak jak na pozostałych obiektach – zostały zakończone, a obiekt jest przygotowany do odbioru przez PSP i Sanepid.
Na całym obszarze Centrum Przesiadkowego zainstalowano już lampy oświetleniowe. Układane są ścieżki rowerowe oraz chodniki od strony północnej i zachodniej. Asfaltowane są trakty drogowe – zarówno w wewnętrznym układzie Centrum Przesiadkowego, jak i na drogach dojazdowych (m.in. do ul. Toszeckiej). Zamontowano także nowe pompy na sieci kanalizacji deszczowej zlokalizowanej m.in. przy istniejącym tunelu. Na parkingach dla samochodów osobowych trwa układanie ostatnich obszarów nawierzchni.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to około 200 mln zł. Na ten cel ze środków unijnych Gliwice pozyskały 129,5 mln zł. Planowany termin uruchomienia CP to grudzień tego roku.