Międzynarodowy Port Lotniczy „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach czeka prawdziwa rewolucja. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A., spółka zarządzająca lotniskiem, zakończyła weryfikację wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na wybór projektanta głównego terminalu pasażerskiego. To największe przedsięwzięcie w ramach programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2032, a zarazem największy pojedynczy projekt w historii lotniska.
Kto zaprojektuje nowy terminal w Pyrzowicach?
Do dalszej części przetargu zakwalifikowano następujące podmioty:
- ARTELIA, Société par actions simplifiée (Francja) – lider konsorcjum. Partnerzy konsorcjum: ARTELIA AIRPORTS, Société anonyme à conseil d'administration (Francja), B-ACT SPÓŁKA AKCYJNA (Polska), Transprojekt Gdański sp. z o.o. (Polska)
- Estudio Lamela SLP (Hiszpania).
- Foster + Partners Limited (Wielka Brytania).
- JSK ARCHITEKCI sp. z o.o. (Polska) – lider konsorcjum. Partner konsorcjum: Zaha Hadid Limited (Wielka Brytania).
- One Works SpA (Włochy) – lider konsorcjum. Partner konsorcjum: Manens SpA (Włochy).
- PIG Architekci sp. z o.o. (Polska).Zakwalifikowani wykonawcy zostaną zaproszeni do negocjacyjnej części dialogu konkurencyjnego. Wybór projektanta nowego terminalu pasażerskiego i podpisanie z nim umowy planowane jest na połowę 2026 roku.
Lotnisko w Pyrzowicach się rozbudowuje
Zobacz zdjęcia
Co powstanie w ramach inwestycji?
Wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji projektowej obejmującej budowę terminalu pasażerskiego wyposażonego w rękawy lotnicze. Zakres prac dotyczyć będzie również rozbudowy strefy airside, w tym budowy płyty postojowej dla statków powietrznych w rejonie głównego terminalu oraz przebudowę dróg kołowania: Alfa, Echo 2 i Echo 3.
Stworzony zostanie również nowy układ drogowy ze strefą Kiss & Fly, która postulowana jest przez podróżnych od wielu lat. Pozwoli to na szybsze i tańsze podwożenie pasażerów przez rodziny i taksówki. Rozbudowany również zostanie i uporządkowany system parkingów, łącznie z budową centrum przesiadkowego oraz budową łącznika pomiędzy nowym terminalem a stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko” i centrum przesiadkowym. Obecnie bowiem podróżni muszą przejść kilkaset metrów chodnikiem ze stacji kolejowej do terminala i przejść przez ruchliwą drogę dojazdową. Duże zadanie to także połączenie inwestycji z drogą wojewódzką nr 913.
Ponadto wykonawca przygotuje projekt etapizacji poszczególnych robót budowlanych z uwzględnieniem istniejącej infrastruktury oraz koncepcję dalszej rozbudowy nowego terminalu pasażerskiego, w zależności od rozwoju ruchu pasażerskiego.
Dlaczego nowy terminal jest tak ważny?
Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A., podkreśla, że budowa głównego terminalu pasażerskiego jest wymuszona dynamicznym wzrostem ruchu.
Według aktualnej prognozy, pod koniec tej dekady, z katowickiego lotniska może korzystać już 10 mln podróżnych rocznie. Dzięki nowemu terminalowi będziemy mogli sprostać wymogom coraz większej liczby pasażerów. Umożliwi on także podniesienie standardu ich obsługi – mówi prezes Artur Tomasik.

Katowice Airport – regionalny lider
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2024 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 6,39 mln pasażerów. Prognoza na 2025 rok zakłada obsłużenie ponad 7 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce.