Jak długo w Bielsku-Białej będą produkowane silniki spalinowe dla grupy FCA Poland, tego nie wie jeszcze nikt. Datą graniczną dla silników obecnej generacji jest rok 2025. Motoryzacyjny gigant Stellantis (Fiat, Chrysler, Dodge, Jeep, Lancia, Maserati, Alfa Romeo, RAM), w skład którego wchodzi także FCA Powertrain w Bielsku-Białej, jest zmuszony podejmować obecnie niepopularne decyzje pracownicze. Dlaczego? Zamówień na silniki spalinowe jest coraz mniej.
- W wyniku wprowadzenia przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych nastąpił spadek zamówień na silniki, czego konsekwencją jest konieczność zakończenia przez FCA Powertrain Poland produkcji silników TwinAir oraz ograniczenie produkcji silników GSE i SDE - wyjaśniał zarząd spółki FCA Poland.
Ponad 800 osób pracujących w FCA Powertrain zostało postawionych przed faktem dokonanym. 300 z nich znalazło się na listach do zwolnienia, które mają nastąpić już w maju, a następnie w czerwcu. Po kilku turach spotkań z zarządem i trudnych negocjacjach, Solidarności, która reprezentuje załogę, udało się wynegocjować ostateczne zapisy warunków dobrowolnych odejść. Okazały się tak atrakcyjne, że chęć wzięcia odprawy zadeklarowało aż 530 osób, czyli prawie dwa razy więcej niż pierwotnie miało zostać zwolnionych.
- Ostatecznie pracodawca podejmie decyzję, kto zostanie, a kto odejdzie. W pierwszej kolejności programami odejść będą objęci odchodzący na emeryturę i ludzie z likwidowanych wydziałów – mówi Wanda Stróżyk, przewodnicząca Solidarność w FCA Poland.
Program dobrowolnych odejść: nawet 24 miesięcznych wynagrodzeń
Porozumienie obejmuje trzy programy dobrowolnych odejść.
Pierwszy program dobrowolnych odejść związany jest z przejściem na co najmniej dwa lata do pracy w tyskim FCA Poland, Stellantis Tychy (silniki) lub Stellantis Gliwice (lekkie samochody dostawcze). Pracownicy, którzy zdecydują się na takie rozwiązanie otrzymają odprawy w wysokości 12 (przy stażu pracy do 10 lat) lub 14 (gdy staż mają dłuższy) miesięcznych wynagrodzeń.
Drugi program natomiast skierowany jest do osób, które odejdą z pracy poza Stellantis i nie podejmą pracy w jego zakładach ponad 5 lat. W takim przypadku odprawy mają wynosić od 8 do nawet 24 miesięcznych wynagrodzeń.
Trzeci program dobrowolnych odejść dotyczy osób, które nabywają prawa emerytalne w latach 2023 – 2026. One także mają prawo do maksymalnie odprawy w wysokości do 24 wynagrodzeń ((3 odprawy ustawowej, 3 kodeksowej rekompensaty za skrócony okres wypowiedzenia, 18 odprawy dodatkowej).
Podwyżki dla pracowników
Programy dobrowolnych odejść pracowników cieszą się ogromną popularnością mimo podwyżek, jakie wchodzą w życie już w maju.
Zgodnie z porozumieniem zawartym 18 kwietnia w bielskim FCA Powertrain Poland od 1 maja 2023 płace zasadnicze wzrosną o dodatkowe 344,08 zł, dokładnie taką samą kwotę, jak w styczniu. Zatem łączny wzrost płac zasadniczych wynosi w tej spółce 688,16 zł miesięcznie, co razem z 13-proc. premią daje wzrost wynagrodzeń miesięcznych o 777,62 zł.