Fabryka Stellantis w Tychach wstrzymuje produkcję. Powodem spadek popytu na auta

2025-09-25 12:58

Zakład Stellantis w Tychach, który niedawno hucznie obchodził 50-lecie działalności, stoi dziś przed trudnym wyzwaniem. Koncern ogłosił, że już pod koniec października fabryka wstrzyma produkcję na kilka dni, dostosowując jej poziom do spadającego popytu na europejskim rynku motoryzacyjnym.

Stellantis Tychy

i

Autor: Stellantis/ Materiały prasowe

Stellantis w Tychach – jubileusz półwiecza i trudne decyzje produkcyjne

Zakład Stellantis w Tychach znalazł się w wyjątkowym momencie swojej historii. Z jednej strony świętował właśnie złoty jubileusz – 50 lat działalności, które ugruntowały jego pozycję jako jednej z najważniejszych fabryk motoryzacyjnych w Polsce i Europie. Z drugiej strony, już kilka tygodni później pracownicy i cała branża usłyszeli mniej optymistyczną wiadomość – produkcja w Tychach zostanie czasowo wstrzymana.

Decyzja ta wpisuje się w szerszą politykę koncernu Stellantis, który zmaga się ze spadkiem sprzedaży nowych samochodów na europejskim rynku. Aby uniknąć nadprodukcji i ograniczyć ryzyko zalegania niesprzedanych pojazdów, zarząd zdecydował się na wprowadzenie przestojów w kilku swoich zakładach. Tyski oddział, zatrudniający kilka tysięcy osób i będący jednym z największych pracodawców w regionie, także musi dostosować tempo pracy do realiów rynkowych.

Według informacji podanych przez rzeczniczkę zakładu w Tychach, przerwa ma potrwać osiem dni. Konkretne daty nie zostały jeszcze ujawnione, ale już teraz wiadomo, że podobne ograniczenia dotkną także inne fabryki koncernu – od Francji, przez Niemcy, aż po Włochy i Hiszpanię. Najdłuższy przestój zaplanowano we włoskim Pomigliano, gdzie produkcja zostanie wstrzymana aż na 15 dni.

Dlaczego Stellantis ogranicza produkcję?

Powodem jest wyraźny spadek zainteresowania nowymi samochodami na europejskim rynku. Stellantis, w przeciwieństwie do niektórych konkurentów, zanotował w ostatnich miesiącach spadek sprzedaży – o 8,1 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Dla porównania Renault zwiększyło sprzedaż o 5,8 proc., a Volkswagen o 3,6 proc. To pokazuje, że koncern znalazł się w trudniejszej sytuacji niż rywale i musi szybciej reagować na wahania popytu.

Ekonomiści podkreślają, że na decyzje klientów wpływa zarówno wysoka inflacja i koszty życia, jak i niepewność związana z transformacją energetyczną w motoryzacji. Część kupujących odkłada decyzję o zmianie samochodu, wahając się pomiędzy napędem spalinowym, hybrydowym i elektrycznym. To z kolei mocno odbija się na producentach.

Trudności bieżące kontrastują z niedawną uroczystością, która miała miejsce 18 września 2025 roku. Tego dnia dokładnie mijało pół wieku od uruchomienia produkcji samochodów w Tychach.

Historia fabryki Stellantis w Tychach

Historia fabryki rozpoczęła się od produkcji Fiata 126p, czyli kultowego „Malucha”, który na zawsze zapisał się w świadomości Polaków i stał się symbolem motoryzacji lat 70. i 80. XX wieku. W kolejnych dekadach zakład przeszedł ogromną modernizację i dostosował się do standardów światowych koncernów.

Dziś z taśm montażowych w Tychach zjeżdżają nowoczesne SUV-y segmentu B – Jeep Avenger, nagrodzony tytułem Europejskiego Samochodu Roku 2023, Fiat 600 oraz najnowsza propozycja – Alfa Romeo Junior. Wszystkie modele dostępne są w wersjach spalinowych, hybrydowych i elektrycznych, co pokazuje, że fabryka jest gotowa do sprostania wymaganiom współczesnego rynku i transformacji energetycznej.

QUIZ PRL. Fiat 125p - symbol modernizacji PRL-u.
Pytanie 1 z 15
Dlaczego na karoserii przy numerze modelu widnieje literka "p"?
Wielki skok technologiczny: jak Fiat 125p zmodernizował polski przemysł
Śląsk Radio ESKA Google News