Ruszyła budowa czwartego hangaru na lotnisku w Pyrzowicach
Rozpoczęła się budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej statków powietrznych na lotnisku Katowice Airport. Obiekt będzie miał ok. 11,2 tys. m2 powierzchni użytkowej, na której znajdą się dwie zatoki do obsługi technicznej dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737), trzykondygnacyjne zaplecze podzielone na część biurowo-socjalną i szkoleniową, a także pomieszczenia warsztatowe, w tym szlifiernia i lakiernia. Kubatura obiektu ma wynosić 121,1 tys. m3.
Nowy hangar będzie miał 17,5 m wysokości i wyposażony będzie w długą na 88 m bramę. Od zachodniej części będzie graniczył z hangarem H3, a od wschodniej z katowicką wieżą kontroli lotów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Umowę na budowę Hangaru H4 pod koniec lutego br. podpisało Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A., spółka zarządzająca Katowice Airport, z firmą PROMUS Ruda Śląska sp. z o.o. Firma ta zajmowała się już m.in. rozbudową terminalu B.
Prace mają potrwać dwanaście miesięcy, a gotowa inwestycja zostanie oddana do użytku w pierwszym kwartale 2026 roku. Najemca nowego hangaru zostanie linia lotnicza Wizz Air.
Będą nowe miejsca pracy w regionie
Wraz z nowym hangarem powstaną nowe miejsca pracy. Pracę na lotnisku znajdzie nawet 300 osób.
- Czwarty hangar to kolejne od 200 do 300 nowych miejsc pracy dla wykwalifikowanych kadr, reprezentujących różne specjalności branży lotniczej. Aktualnie przygotowujemy koncepcję dalszego rozwoju bazy MRO. Chcemy, żeby w przyszłości powstały w Katowice Airport kolejne obiekty służące obsłudze technicznej samolotów - powiedział Artur Tomasik, szef Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.
Rozwój bazy do obsługi technicznej samolotów
Katowice Airport rozwija bazę do obsługi technicznej samolotów już od 2011 roku, kiedy po kompleksowym remoncie do użytku oddano pierwszy hangar. Kolejny został wybudowany od podstaw rok później. Trzeci hangar do użytku oddano w 2022 roku, a czwarty powstanie już wkrótce.
Po zakończeniu budowy hangaru H4 powierzchnia użytkowa wszystkich tego typu budynków w strefie MRO (Maintenance, Repair, Operations) w Katowice Airport wzrośnie do 34,4 tys. m2. Na lotnisku dostępne będą łącznie cztery hangary wyposażone w osiem zatok do obsługi technicznej samolotów do maksymalnej wielkości kodu C.

Program inwestycyjny Katowice Airport
Budowa czwartego hangaru to jeden z projektów programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-32. Program zakłada również m.in. budowę głównego terminalu pasażerskiego, połączonego tunelem ze stacją kolejową, budowę drugiego terminalu towarowego i rozbudowę parkingów, w tym budowę parkingu wielopoziomowego.
W ramach programu we wrześniu minionego roku rozpoczęła się budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Realizacja wszystkich inwestycji zawartych w programie inwestycyjnym szacunkowo może kosztować ok. 1,5 mld zł.
Katowickie lotnisko to jedno z największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2024 roku obsłużyło rekordową liczbę niemal 6,39 mln pasażerów. Pobito dotychczasowy rekord z 2023 roku wynoszący 5,61 mln podróżnych.
Te jedzenie pasażerowie próbowali przywieźć do Polski ZDJĘCIA