Zapłacimy więcej za egzaminy na prawo jazdy?
To może być prawdziwa rewolucja dla WORD-ów oraz osób starających się o prawo jazdy. Do sejmu wszedł właśnie projekt ustawy "Prawo o ruchu drogowym i niektórych innych ustaw" przygotowany przez posłów Prawa i Sprawiedliwości. Projekt może być przełomem na linii WORD - resort infrastruktury.
Województwa zapłacą za działanie WORD-ów
Chodzi o to, że w przypadku przejścia projektu ustawy przygotowanej przez PiS, WORD-y będą mogły liczyć na dotacje z budżetu województw. Zasady przyznawania pieniędzy mają być ustalane przez odpowiednie uchwały sejmików wojewódzkich. Na jakie dotacje mogłyby liczyć WORD-y? Tu na razie nie wiadomo. W projekcie zawarto zapis, że dotacja z województwa nie mogłaby przekraczać 50 procent kosztów działalności ośrodka egzaminacyjnego.
Droższe egzaminy na prawo jazdy? 50 zł teoria, 250 praktyka
Projekt ustawy daje również możliwość określenia zupełnie nowych stawek za egzaminy na prawo jazdy. Co ważne - ceny te będą również ustalać sejmiki wojewódzkie przy czym, jak podaje interia.pl "wysokość opłaty za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu w zakresie uprawnień każdej kategorii prawa jazdy nie może przekroczyć 50 zł". Projekt ustala też maksymalną stawkę za egzamin praktyczny na:
- 200 zł w przypadku prawa jazdy kategorii: AM,A1,A2,A,B1,B,C1,D1, T
- 250 zł w przypadku prawa jazdy kategorii: B+E, C1+E,C,C+E,D,D+E, D1+E
Dzięki projektowi ministerstwo zrzuca podwyżki na sejmiki
Obecnie wysokość opłat za egzaminy regulowana jest centralnie przez Ministerstwo Infrastruktury. Zgodnie z rozporządzeniem obecnie za egzamin teoretyczny płacimy 30 zł, a za egzaminy praktyczne od 140 zł (kat. AM i B) do 245 zł (kat. C+1 i C1+E). Zapis znajdujący się w projekcie ustawy złożonym przez PiS byłby więc zatem ogromną rewolucją zwłaszcza, że Ministerstwo Infrastruktury wielokrotnie mówiło, że w najbliższym czasie nie planują podwyżek za egzaminy na prawo jazdy. Projekt PiS daje zdejmie z ministerstwa tę odpowiedzialność i zrzuci na władze województw.
Podwyżki dla egzaminatorów ustali wojewoda
Na władze wojewódzkie zrzucono również kwestię, która w ostatnich miesiącach jest zarzewiem konfliktu między WORD-ami a ministerstwem, czyli wysokość zarobków. W projekcie nowelizacji Prawa o ruchu drogowym ma się pojawić nowy zapis - art. 121a. Czytamy w nim, że Warunki wynagrodzenia egzaminatorów określone w uchwale, o której mowa w ust 1. nie mogą być mniej korzystne niż dotychczasowe warunki wynagrodzenia egzaminatorów. Najwyraźniej wnioskodawcy, w tym Ministerstwo Infrastruktury, liczą na to, że zakończą trwający konflikt z ośrodkami egzaminacyjnymi w całym kraju. Problemu jednak nie rozwiążą, a scedują go tylko na województwa.