Pasażerowie z Zawiercia dojadą do lotniska w 23 min, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie niecałą godzinę. Dzięki tej inwestycji zwiększą się możliwości podróży oraz dostęp do kolei w regionie. Poprawi się skomunikowanie lotniska w Pyrzowicach z miastami województwa śląskiego oraz sprawność kolei aglomeracyjnej.
– Inwestycja realizowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego łączy środki komunikacji i umożliwia dojazd koleją do portu lotniczego „Katowice Airport”. Zwiększamy dostępność do kolei. To także impuls do rozwoju gospodarczego regionu. Do realizacji projektu wykorzystujemy środki unijne. Tworzymy kolej bezpieczną, komfortową i przewidywalną – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Dostęp do kolei zwiększą nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów oraz 2-peronowa stacja Pyrzowice Lotnisko. Piesi będą korzystać z nowych przejść podziemnych w Pyrzowicach Lotnisku i Siewierzu.
W Zawierciu, Pyrzowicach i Tarnowskich Górach zostaną zamontowane windy, aby ułatwić podróże osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Perony będą oświetlone i wyposażone w wiaty oraz ławki. Komfort i bezpieczeństwo w podróży zapewnią nagłośnienie i monitoring oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne.
Na stacji Zawiercie będzie nowy peron nr 3. Z myślą o wygodzie podróżnych zostaną zmodernizowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba. Rozwój kolei umożliwi zabezpieczenie terenu pod dwa przystanki na terenie gminy Miasteczko Śląskie i Poręba.
Projekt ma także istotne znaczenie dla sprawnych przewozów towarowych. Linia będzie ważną trasą obsługującą bocznicę towarową CARGO MPL Katowice oraz dwie bocznice w Siewierzu. Projekt pozytywnie wpłynie na transport towarów drogą kolejową i lotniczą. Pociągi towarowe przyspieszą do 80 km/h, linią pojadą też cięższe składy.
W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h.
Inwestycja obejmie 52 obiekty inżynieryjne, w tym budowę dwupoziomowych skrzyżowań m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice (droga dojazdowa do lotniska). Będzie bezpieczniej dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych.