Od środy gierkówka już w pełnej krasie po przebudowie
Przebudowa al. Wojska Polskiego - miejskiego odcinka drogi krajowej nr 91, potocznie zwanej gierkówką, która przed oddaniem do użytku autostrady A1 była głównym szlakiem tranzytowym w mieście - to największa drogowa inwestycja we współczesnej historii Częstochowy.
W środę, 21 lutego, o godzinie 12 kierowcy przejadą już całym odcinkiem północ - południe wraz z głównymi skrzyżowaniami. To oznacza jednocześnie koniec utrudnień komunikacyjnych, objazdów, dogodniejsze warunki do jazdy tą drogą.
Polecany artykuł:
Prace na około 6 km odcinku trwały ponad dwa lata
W ostatnim miesiącu zostało otwarte połączenie ul. Rejtana z DK-91, a także wszystkie nowe kładki nad „gierkówką".
Kierowcy mogli już dojechać al. Wojska Polskiego do ul. Krakowskiej z wjazdem i wyjazdem w obu kierunkach z wykorzystaniem rond. Możliwa była także komunikacja od al. Jana Pawła II do ul. Krakowskiej z czynnym, dwupoziomowym skrzyżowaniem przy ul. Legionów i mostem nad Wartą.
6 km odcinek al. Wojska Polskiego w Częstochowie był przebudowywany od 2021 roku. Inwestycja pochłonęła w sumie niecałe 360 mln zł. Realizowana była z dofinansowaniem ze środków UE (w kwocie ponad 200 mln zł).
Jak będziemy jeździć po częstochowskiej al. Wojska Polskiego?
- pełna relacja od al. Jana Pawła II do ul. Rakowskiej na osi północ-południe
- wszystkie relacje na dwupoziomowym skrzyżowaniu z ul. Legionów
- wszystkie relacje na skrzyżowaniu z ul. Rejtana (poza zjazdem z al. Wojska Polskiego w prawo w Rejtana, tam prace jeszcze potrwają przez kilkanaście dni trwały)
- wszystkie relacje na skrzyżowaniu z al. Pokoju /Jagiellońską
- wszystkie relacja na skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Katynia
- możliwy będzie wyjazd z Rakowskiej w kierunku na Warszawę (jeszcze przez około tydzień nie będzie można zjechać w ul. Rakowską i Limanowskiego jadąc od Katowic, ale po kilku dniach taka możliwość zostanie aktywowana)
- pozostałe połączenia boczne pozostaną nieaktywne, a ich uruchomienie nastąpi w przeciągu kilku kolejnych tygodni po zakończeniu robót wykończeniowych.
Kłopoty z wykonawcą i wreszcie finał. Pozostały roboty wykończeniowe
Przypomnijmy, że sytuacja z wykonawcą inwestycji nie była klarowna. Z konsorcjum firm Drog-Bud, Firesta-Fiszer i Nowak Mosty umowa została rozwiązana ze względu nie niewystarczający - jak tłumaczyło MZD Częstochowa - postęp prac. Prace kończyło realizować wyłonione w przetargu konsorcjum spółek z Grupy NDI.
- Wszystkie zespoły realizujące kontrakt musiały być świetnie skoordynowane, działać na wąskiej przestrzeni. Było dużo trudnych obiektów inżynierskich, kilka kładek, wiaduktów drogowych, do tego uzbrojenie podziemne. O ile inżynierowie potrafią świetnie wykonać to, co jest na projekcie, to co spotykamy pod ziemią wymaga nieraz działań ponadstandardowych - tłumaczy w materiale filmowym MZD Częstochowa, Paweł Zawiła, dyrektor kontraktu Grupy NDI.
Pozostały do wykonania prace wykończeniowe, w tym m.in. uzupełnienie bruków już poza trasą główną. Będzie się to już wiązało z bardzo niewielkimi utrudnieniami dla kierowców.
„Dzięki realizacji zyskamy zupełnie nową infrastrukturę drogową i przebudowane sieci podziemne, trzy dwupoziomowe skrzyżowania, nowe mosty nad Wartą, pięć nowych kładek dla pieszych, piesze przeprawy dołem i przejście podziemne, nowe chodniki i sieć dróg rowerowych wzdłuż ulicy oraz nowe oświetlenie i zabezpieczenia przed hałasem, całość dopełniają tablice zmiennej treści zintegrowane z ITS" - podsumowuje Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie.