Bytomski dworzec autobusowy zmieni się nie do poznania
W miejscu dworca autobusowego przy pl. Wolskiego w Śródmieściu, który uznawany jest za najbrzydszy dworzec w województwie śląskim, powstanie nowoczesne centrum przesiadkowe, umożliwiające sprawne przesiadki z autobusów na tramwaje, pociągi oraz rowery miejskie. Obecny dworzec, choć kilkanaście lat temu został przemalowany, nie zyskał przychylnej opinii społeczeństwa. Na szczęście miasto w końcu podjęło kroki, by wyremontować wysłużony obiekt.
Na tym jednak dobre wiadomości się nie kończą. Kolejne dwa centra zostaną zbudowane w pobliżu przystanków kolejowych Bytom Karb i Bytom Stroszek. Jak wyjaśnia magistrat, miasto otrzymało właśnie kolejne niemal 41 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej na realizację inwestycji.
– Dzięki temu dofinansowaniu zrealizujemy wyczekiwaną przez bytomian przebudowę dworca autobusowego przy pl. Wolskiego. Wybudujemy też centrum przesiadkowe w Karbiu. W sumie powstaną trzy centra przesiadkowe, które poprawią funkcjonowanie transportu publicznego w mieście i umożliwią szybką przesiadkę z tramwaju, na autobus, pociąg czy metrorower – mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.
Łączny koszt realizacji projektów szacowany jest na około 70 mln zł. Środki pochodzą z dwóch źródeł: Programu FEnIKS (prawie 41 mln zł) oraz Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (7 mln zł). W styczniu 2025 roku miasto pozyskało pierwsze 7 mln zł na budowę centrum w Stroszku.
– Planujemy zakończyć inwestycje do końca 2028 roku. Obydwa nasze wnioski o dofinansowanie zostały pozytywnie ocenione dzięki szczegółowo przygotowanej dokumentacji aplikacyjnej - wyjaśnia Michał Bieda, wiceprezydent Bytomia.
Szereg przygotowań do budowy nowych węzłów w Bytomiu
Przygotowania do inwestycji obejmowały szereg analiz i konsultacji, m.in. prognozę ruchu, studium wykonalności, dokumenty środowiskowe i techniczne. Koncepcje centrów przesiadkowych były konsultowane z Tramwajami Śląskimi, PKP oraz przedstawicielami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Dodatkowo w prace nad projektem zaangażowani byli studenci i wykładowcy Wydziałów Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach i Uniwersytetu Technicznego w Ostrawie.
Projekt „Mobilna Metropolia – budowa Centrów Przesiadkowych na terenie gminy Bytom” jest jednym z kluczowych przedsięwzięć Metropolii GZM, wpisanym w Strategię Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021–2027, z perspektywą do 2030 roku.
Inwestycja ma nie tylko usprawnić transport publiczny, ale również poprawić komfort podróżowania i integrację różnych środków transportu w mieście, stając się ważnym elementem zrównoważonej mobilności w Bytomiu.
Zobaczcie, jak obecnie prezentuje się najbrzydszy dworzec w Śląskiem według AI:
