Pod koniec stycznia na terenie powiatu gliwickiego, policjanci przeprowadzili działania „Bezpieczny przejazd”, w których szczególną uwagę zwracali na wszystkich uczestników ruchu drogowego. Jeden z pieszych popełnił wykroczenie, za które grozi mu mandat w wysokości 2 tys. zł.
Styczeń na śląskich drogach
Mundurowi podsumowali pierwszy miesiąc 2023 roku na śląskich drogach. Na 68 wypadków z udziałem pieszych 13 z nich spowodowali oni sami.
7 osób zostało rannych i 4 zmarły. W ubiegłym roku w analogicznym okresie odnotowano 57 wypadków, gdzie w 12 przypadkach sprawcami byli piesi. 10 osób zostało rannych a 2 zmarły.
Śląscy policjanci odnotowali również znaczący spadek zdarzeń na przejazdach kolejowych. Kolizji w tych niebezpiecznych miejscach w styczniu odnotowano 7, czyli o 8 mniej, niż rok temu w tym samym czasie. Zdarzeń zakwalifikowanych jako wypadki nie odnotowano.
Policjanci przypominają o przepisach, które jednoznacznie informują, że pieszemu zabrania się:
- wchodzenia bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych, spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
- przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
- zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko;
- przebiegania przez jezdnię lub drogę dla rowerów;
- chodzenia po torowisku;
- wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
- przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują;
- korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych.