Oficjalne otwarcie DW 948 na Żywiecczyźnie
We wtorek 3 grudnia oficjalnie zakończono przebudowę DW 948 oraz oddano drogę do użytku. Droga przebiega przez powiat żywiecki i łączy Kobiernicę z Żywcem. W ramach trwającej trzy lata inwestycji przebudowano odcinek liczący 17,4 km od skrzyżowania z drogą krajową nr 52 w Kobiernicach do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 946 w Żywcu.
Droga wojewódzka nr 948 na przebudowywanym odcinku ma przekrój jednojezdniowy, dwupasowy. Częściowo przebiega przez obszary zabudowane, a w części przez tereny leśne. Droga biegnie wzdłuż linii brzegowej rzeki Soły i zbiorników wodnych utworzonych przez zapory w Międzybrodziu Bialskim i w Tresnej.
- To ważny odcinek, nie tylko dla lokalnej społeczności, ale także dla turystów, którzy niezależnie od pory roku bardzo chętnie odwiedzają te rejony naszego regionu. Nowoczesna infrastruktura drogowa to ponadto klucz do rozwoju gospodarczego - powiedział podczas oficjalnego otwarcia DW 948 wicemarszałek województwa, Grzegorz Boski.
W ramach prac m.in. przebudowano nawierzchnię drogi, wzmocniono skarpy i mosty oraz zmodernizowano infrastrukturę pieszą i rowerową. Przebudowane zostały również zjazdy i oświetlenie oraz wybudowano zatoki autobusowe.
Wykonawcą prac było konsorcjum firm STRABAG Infrastruktura Południe SP. z o.o. oraz IMB Podbeskidzie. Łączny koszt inwestycji to ponad 278 mln zł.
Zobaczcie w poniższej galerii, jak prezentuje się jedna z najpiękniejszych polskich dróg po przebudowie.
Realizacja inwestycji nie była prosta
Przed przebudową droga była w kiepskim stanie, a chodniki i pobocza były zniszczone. Choć jest to jedna z najpiękniejszych krajobrazowo dróg w Polsce, jej przebudowa nie była łatwa. Zlokalizowana jest na trudnym terenie z licznymi osuwiskami,
- Na trasie występują tereny aktywnych osuwisk, dziewięć obiektów mostowych, w tym: most nad rzeką Sołą, most nad jarem, most nad Wilczym Jarem, most nad potokiem Oczków oraz przepusty przeprowadzające istniejące cieki pod drogą wojewódzką. Ukształtowanie drogi wymuszało usytuowanie licznych konstrukcji oporowych, stanowiące zabezpieczenie skarp wzgórza lub umocnienie korpusu drogi - wyjaśnił dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Zbigniew Tabor.
Jak dodał, przebudowa była ogromnym wyzwaniem, a zwłaszcza prowadzenie robót ziemnych w warunkach występowania gruntów skalistych oraz prowadzenie robót budowlanych w obszarach, gdzie występują ruchy masowe ziemi i strome zbocza.
- Konieczne było wykonanie drenów stokowych, pozwalających na ujęcie infiltrujących wód opadowych napierających na korpus drogowy od strony zbocza, umocnienie skarp poprzez wykonanie pali żelbetowych i kotew gruntowych, umocnienie skarp rowu materacami gabionowymi z umocnieniem dna rowu korytkiem, wykonanie palisad betonowych, umocnienie skarp narzutem z kamienia układanym na warstwie betonu cementowego - powiedział Zbigniew Tabor.
Droga została poszerzona pomiędzy mostami nad Potokiem Żarnówka Mała a Potokiem Żarnówka Wielka. Żelbetonowa konstrukcja oporowa została oparta na układach palowych wprowadzonych w skałę twardą lub na bazie konstrukcji gabionowych.