Velostradami z Katowic do Mysłowic i z Katowic do Sosnowca
Velostrady, czyli szybkie, bezkolizyjne, służące komunikacji między miastami drogi rowerowe już niebawem powstaną na trasach z Katowic do Mysłowic i z Katowic do Sosnowca. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wybrała wykonawców szczegółowych koncepcji technicznych ich budowy.
To częściowe rozstrzygnięcie podzielonego na cztery części przetargu, który zakładał wybór wykonawców koncepcji czterech velostrad - czytamy w komunikacie na platformie zamówień publicznych GZM.
Na miniPortalu Urzędu Zamówień Publicznych w zawiadomieniu o wynikach postępowania z 5 kwietnia 2023 r. podano, że choć ceny wszystkich złożonych ofert mieściły się w limitach dla poszczególnych połączeń, wybrano najkorzystniejsze oferty tylko w dwóch częściach zamówienia: dla dwóch velostrad.
Budżet całego zamówienia wynosił 2,7 mln zł brutto.
Jak będą przebiegać velostrady?
KATOWICE – SOSNOWIEC
Długość: ok. 9,7 km
Powstanie w ciągu najbliższych kilku lat. Trasa tej velostrady ma przebiegać od katowickich Bulwarów Rawy, w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od drogi ekspresowej S86, aż po centrum Sosnowca. Koniec trasy został przewidziany przy parku Dietla, nieopodal ul. Żeromskiego.
KATOWICE – MYSŁOWICE
Długość: ok. 9,1 km
Droga rowerowa rozpocznie się w Katowicach – w Brynowie, będzie biegła wzdłuż nieczynnej linii kolejowej wzdłuż doliny Trzech Stawów i w dalszym biegu przez dzielnicę Giszowiec. Następnie w kierunku miasta Mysłowice będzie przebiegać wzdłuż ulicy Mysłowickiej, docierając do granicy z Mysłowicami i dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, aż do rejonu ronda Rotmistrza Pileckiego (oś. Ćmok).
Wykonawcy na przygotowanie koncepcji będą mieli 10 miesięcy od podpisania umów.
W sumie pomiędzy miastami metropolii ma powstać 8 szybki dróg rowerowych
Przypomnijmy, że cztery porozumienia o rozpoczęciu budowy szybkich dróg rowerowych w GZM zostały podpisane w Katowicach 20 maja 2022 r. przez przedstawicieli 11 samorządów. Łącznie ma powstać 8 velostrad o długości ok. 120 km.
Velostrady GZM to szybkie drogi rowerowe, w większości odseparowane od jezdni i ruchu samochodowego. Dzięki ich powstaniu, mieszkańcy otrzymają możliwość bezpiecznego przejazdu na rowerze pomiędzy miastami Metropolii. Będą finansowane z budżetu metropolii i ewentualnych dotacji zewnętrznych.
GZM zapowiedziała już przetarg na wykonanie koncepcji technicznych kolejnych velostrad: Katowice – Siemianowice Śląskie – Chorzów – Bytom – Piekary Śląskie, Tarnowskie Góry – Bytom oraz Katowice – Sosnowiec - Mysłowice (wzdłuż Przemszy).