Władze Śląska przejmą kontrolę nad Katowice Airport?
Wiele wskazuje na to, że dojdzie do zmiany podmiotu mającego pełną kontrolę nad tym, co dzieje się na i wokół lotniska w Pyrzowicach. Dynamicznie rozwijający się obiekt może być w niedalekiej przyszłości zarządzany przez Województwo Śląskie. W poniedziałek, w czasie sesji sejmiku śląskiego, podjęto uchwałę popierającą działania zarządu województwa zmierzające do nabycia przez Województwo Śląskie od spółki Węglokoks S.A. akcji Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A. z siedzibą w Katowicach. Na ten moment Województwo Śląskie posiada 34,883 procent udziałów, Węglokoks SA ma natomiast 42,492 procent udziałów. Pozostałe należą do Polskich Portów Lotniczych, które mają 17,304 udziałów oraz Gminy Katowice, która ma w udziale 4,891 procent akcji.
Gdyby więc doszło do odkupienia akcji od Węglokoksu, zarządzanie lotniskiem w Pyrzowicach przejęłoby województwo śląskie.
Uchwała w sprawie poparcia działań zmierzających do nabycia akcji Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego to ważny moment dla województwa i samego lotniska, które staje się jedną z wizytówek regionu. Dzieje się to w bardzo ważnym momencie dla portu lotniczego Katowice Airport. Ubiegły, 2024 rok był najlepszym w całej historii lotniska. Obsłużono w sumie aż 6,39 miliona pasażerów, co nie tylko umacnia pozycję lotniska. Liczby uświadamiają, że nasze lotnisko staje się coraz popularniejsze, a jego oferta z każdym miesiącem jest coraz bogatsza - podkreślił w czasie sejmiku Wojciech Saługa, marszałek województwa.
Węglokoks ma inne priorytety
Cała operacja nie byłaby możliwa, gdyby sam Węglokoks SA nie zwrócił się wcześniej do akcjonariuszy o złożenie ofert na nabycie akcji GTL. Powód? Jak tłumaczy Tomasz Ślęzak, prezes zarządu Węglokoksu, ma to być "strategiczna relokacja kapitału w te segmenty działalności, które w perspektywie inwestycyjnej dają większe możliwości tworzenia wartości dla Grupy Kapitałowej Węglokoks". Ponadto dalszy rozwój infrastruktury lotniskowej wymaga kolejnych nakładów i wkładu własnego, a jak powszechnie wiadomo, branża górnicza ma własne problemy i mało prawdopodobne jest, aby Węglokoks było stać na duży wkład własny w dalszy rozwój Katowice Airport.
Na ten moment nie wiadomo, ile będzie wynosić transakcja między województwem śląskim a Węglokoksem. Nie wiadomo też, kiedy dojdzie do samej transakcji, ale pierwszy krok w jej stronę został właśnie postawiony.
Lotnisko w Pyrzowicach - łakomy kąsek dla akcjonariuszy
Katowice Airport to dzisiaj jeden z najszybciej rozwijających się lotnisk w tej części Europy. Ubiegłoroczny rekord dotyczący ilości obsłużonych pasażerów, który wyniósł 6,39 miliona, w tym toku prawdopodobnie zostanie pobity. Zresztą wraz ze śmiałymi planami idą też inwestycje. Przyjęto Plan Generalny, niezwykle istotny dokument, w którym ujęte są plany inwestycyjne rozpisane aż do 2043 roku. - Dokument zawiera między innymi zaktualizowane prognozy ruchu lotniczego, informacje na temat przepustowości infrastruktury zarówno w obszarze terminali, jak i pola ruchu naziemnego, jak droga startowa, drogi kołowania i płyty postojowe. Poruszone są w nim również zagadnienie ekonomiczno-finansowe dotyczące obecnej, jak i planowanej sytuacji spółki zarządzającej katowickim lotniskiem. Znajduje się w nim także koncepcja zapewnienia służb żeglugi powietrznej oraz koncepcja rozwoju przestrzennego wraz z zagospodarowaniem stref wokół lotniska - mówi Wojciech Saługa.
Część inwestycji jest aktualnie realizowanych, bądź oddanych do użytku, jak nowy parking na 757 miejsc postojowych. Parking P4 co ważne, zlokalizowany jest przy rondzie, które powstało w trakcie budowy skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 913 z linią kolejową nr 182.Rozpoczęła się także budowa multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową, dużego projektu wartego ponad 117 mln zł.