Telefon życzliwości w Gliwicach dla seniorów
Telefon życzliwości dla seniorów to usługa, która umożliwia starszym osobom kontakt z wolontariuszami gotowymi ich wysłuchać i porozmawiać. Działa jako forma wsparcia emocjonalnego, szczególnie dla osób odczuwających samotność. Seniorzy mogą zadzwonić, aby podzielić się swoimi przemyśleniami, porozmawiać o codziennych sprawach lub po prostu poczuć, że ktoś o nich pamięta. Mogą tez uzyskać wszelkie porady m.in z zakresu prawnego czy psychologicznego.
Na pomysł dotyczący powstania "Telefonu życzliwości" w Gliwicach wpadli sami seniorzy. Idea została zgłoszona władzom miasta przez Radę Seniorów. Sam pomysł zrodził się już w czasach pandemii koronawirusa, kiedy to seniorzy nie opuszczali swoich mieszkań, a kontakt z drugim człowiekiem stał się bardzo utrudniony - wtedy miasto tymczasowo udostępniło specjalny numer, gdzie seniorzy mogli zgłaszać się i alarmować o swoich potrzebach. Telefon ten cieszył się sporą popularnością, dlatego to odpowiedni czas na jego reaktywację. "Telefon życzliwości" w Gliwicach ma ruszyć 18 listopada. Rozmowy z seniorami prowadzić będą wyszkoleni wolontariusze. Co istotne – osoby odbierające telefon szkoli specjalny zespół.
20 seniorów ochotników przeszło pierwsze szkolenie przygotowujące ich do roli odbierających „Telefon życzliwości” – numer, pod którym już wkrótce każdy senior w potrzebie znajdzie dobre słowo i wsparcie. Nabór do projektu gliwickiego Ośrodka Pomocy Społecznej i Rady Seniorów pozostaje otwarty. Jeśli więc jesteś emerytką lub emerytem, lubisz pomagać innym, chcesz czuć się potrzebny, a do tego dysponujesz wolnym czasem – zgłoś się już dzisiaj! - czytamy na stronie gliwickiego magistratu.
Wolontariusze "Telefonu życzliwości" - trwa nabór
Nabór wolontariuszy do projektu "Telefon życzliwości" jest cały czas otwarty. Osoby, które chcą włączyć się w ten ciekawy projekt i nieść pomoc mogą cały czas się zgłaszać. Urząd Miasta w Gliwicach informuje: Wolontariuszem może zostać każdy senior mieszkający w Gliwicach, który jest otwarty na innych, potrafi słuchać, lubi rozmawiać, pomagać i ma trochę wolnego czasu. Jak deklarują organizatorzy – każdy z ochotników zostanie do tego zadania przygotowany podczas warsztatów i szkoleń. 2- lub 3-godzinne dyżury każdego z odbierających „Telefon życzliwości” będą odbywały się 2 lub 3 razy w tygodniu w siedzibie Gliwickiej Przystani 35 przy ul. Warszawskiej 35a. Wolontariuszy wspierać będą obecni na miejscu pracownicy gliwickiego OPS-u. Czujesz, że chciałbyś spróbować swoich sił jako osoba odbierająca „Telefon życzliwości”? A może jeszcze się wahasz i potrzebujesz zadać kilka dodatkowych pytań? W obu przypadkach koniecznie skontaktuj się z Bernadetą Bonus z Ośrodka Pomocy Społecznej w Gliwicach – tel. 517-080-877, e-mail: [email protected].
Wolontariusze, którzy już zgłosili chęć udziału i zasiądą po drugiej stronie słuchawki to są m.in emerytowane nauczycielki, emerytowani radcy prawni, specjaliści ds. żywienia. Co więcej, każdy przyszły wolontariusz będzie posiadał wiedzę, gdzie trzeba zadzwonić z poszczególnym problemem seniora, który dodzwonił się pod numer życzliwości. Osoba odbierająca telefon będzie wiedziała, gdzie taka osobę będącą w danej potrzebie oddelegować, by uzyskać pomoc i szczegółowe informacje w konkretnym zakresie.
Telefon życzliwości to rodzaj kontaktu, który pomoże wciągnąć w działania, które są organizowane przez seniorów, dla seniorów, z seniorami - jeszcze większą grupę ludzi (...) W momencie kiedy mamy grupę seniorów, którzy są gotowi do tego, żeby wspierać innych Gliwiczan (również seniorów) w takim bieżącym kontakcie, w porozmawianiu o sprawach, które są dla nich ważne, albo we wskazaniu odpowiedniej drogi poradnictwa w jakiejś sprawie - jeśli to wszystko właśnie będzie "spinać" telefon życzliwości to nie pozostaje nic innego tylko umożliwić jego działanie tak, aby jak najlepiej służył gliwickim mieszkańcom - mówi prezydent Gliwic, Katarzyna Kuczyńska-Budka.
Telefon życzliwości 510-230-120
"Telefon życzliwości" to numer 510-230-120. Kontakt będzie dostępny w wyznaczonych dniach i godzinach - wolontariusze będą prawdopodobnie dyżurować 2 lub 3 razy w tygodniu do godziny 14:00. Wolontariusze będą też oddzwaniać do osób, które próbowały się połączyć poza dyżurami - tak, aby każdy dzwoniący uzyskał odpowiednią pomoc.