W Częstochowie ma powstać stacja tankowania paliwem wodorowym

i

Autor: UM Częstochowa

Wiadomości

W Częstochowie ma powstać stacja tankowania paliwem wodorowym. Jedna z pierwszych w Polsce!

2023-09-11 14:16

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie będzie współpracowało ze spółką PAK-PCE Stacje H2 w temacie wykorzystanie wodoru jako paliwa. Dzięki temu w przyszłości w mieście ma powstać m.in. stacja ładowania.

Częstochowa: w mieście ma powstać stacja tankowania wodorem. Będzie ona jedną z pierwszych w Polsce!

We wrześniu tego roku podpisano list intencyjny w siedzibie częstochowskiego MPK. Efektem współpracy miejskiego przewoźnika ze spółką PAK-PCE Stacje H2 ma być stworzenie warunków do uruchomienia w Częstochowie transportu opartego o autobusy z napędem wodorowym wraz z infrastrukturą niezbędną do ich tankowania. 

- Myśląc w przyszłości o zakupie autobusów wodorowych, musimy mieć zabezpieczoną infrastrukturę do ich obsługi, czyli stacje ładowania. Dzięki temu otwieramy sobie nawzajem możliwości ubiegania się w przyszłości o środki europejskie na zakup autobusów wodorowych i budowę odpowiedniej infrastruktury na terenie MPK, które będzie dzierżawić grunty pod budowę takiej stacji. Przy tej perspektywie Unii Europejskiej na pewno łatwiej będzie pozyskać środki na tego typu przedsięwzięcia, niż na wiele innych. Dlatego cieszę się, że nasze MPK zaczyna pracować nad czystymi technologiami - przyznaje Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy. 

Jak czytamy w oficjalnym komunikacie - w perspektywie 2026 roku wspomniana spółka zamierza wybudować i uruchomić stację w mieście przy al. Niepodległości 30. Z kolei MPK w Częstochowie deklaruje, że do roku 2030 rozważy zakup z dofinansowaniem ok. 20 autobusów wykorzystujących właśnie ogniwa wodorowe. 

Obecnie MPK zarządza flotą ok. 132 autobusów spalinowych, a także 40 z innym napędem (elektrycznym, CNG, hybrydowym). Jeśli plany zakupów autobusów wodorowych się sprawdzą, to w 2030 ok. 21 proc. częstochowskiej floty będzie zeroemisyjna.

W Częstochowie testowano autobus wodorowy

Przypomnijmy, że w lipcu w Częstochowie testowało autobus zasilany zielonym wodorem. Tego typu pojazd ma swoją własną "minielektrownię". Autobus wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Wodór ze zbiornika łączy się z tlenem z powietrza i właśnie w ten sposób wytwarzana jest energia, która zasila silnik elektryczny. Z rury wydechowej wydostaje się natomiast para wodna.

Polski autobus wodorowy NesoBus, który przez kilka dni woził częstochowian, ma 12 metrów i zasięg 450 km. Ładowanie takiego pojazdu trwa zaledwie 15 minut. Oprócz tego, że nie emituje spalin i oczyszcza powietrze, jest bardzo efektywny, ponieważ zużywa około 8,5 kg wodoru na 100 km.

Państwa i stolice Europy. Czy potrafisz je dopasować? Quiz

Pytanie 1 z 20
Które miasto jest stolicą Niemiec?