Przeprowadzka Urzędu Miasta Katowice
Katowicki magistrat tłumaczy, że budynek przy Francuskiej nie odpowiada współczesnym standardom. Przykładowo Wydział Uprawnień Komunikacyjnych nie spełnia wszystkich przepisów dotyczących dostępności architektonicznej, na co zwrócili uwagę mieszkańcy w badaniu efektywności obsługi klienta. Przy czym remont obiektu i jego dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami "jest nieuzasadnione ekonomicznie". Aktualnie roczny koszt utrzymania budynku wynosi ok. 2,7 mln zł.
Koszty przebudowy i modernizacji obiektu przewyższają ekonomiczne uzasadnienie dalszego funkcjonowania budynku. Niektóre z wymogów nie mogą praktycznie zostać spełnione bez zamknięcia obiektu i przeprowadzenia wielomilionowych inwestycji – mówi Grzegorz Kleszcz, naczelnik wydziału administracyjnego.
Dlatego też zdecydowano o przeprowadzce. Obecnie przy Francuskiej 70 funkcjonuje osiem wydziałów Urzędu Miasta Katowice m.in. Wydział Uprawnień Komunikacyjnych, Wydział Geodezji, Wydział Podatków i Opłat Lokalnych, Wydział Zarządzania Kryzysowego oraz Biuro Geologii i Górnictwa. W budynku działa również dział Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Magistrat rozważa wynajem na rynku komercyjnym
Gdzie wydziały się przeprowadzą? Tego jeszcze nie wiadomo. Pewne jest natomiast, że w zasobach miasta nie ma budynków "spełniających wymogi formalne". Dlatego magistrat rozważa wynajęcie powierzchni na rynku komercyjnym. Rozstrzygnięto już konkurs na wybór podmiotu świadczącego usługi doradcze na rynku nieruchomości. Wpłynęło 6 ofert, najlepszą złożyła firma Colliers Poland. Wykonawca dokona szczegółowej analizy potrzeb wobec przestrzeni, która ma zostać wynajęta, a następnie pozyska oferty od wybranych potencjalnych wynajmujących. Po zapoznaniu się z rekomendacjami ostateczną decyzję podejmie miasto.
Wśród niezbędnych warunków postawionych przez Katowice znalazły się m.in. bliskość przystanków komunikacji miejskiej, dostępność miejsc parkingowych (również dla osób z niepełnosprawnością), dostępność komunikacyjna dla osób z niepełnosprawnościami oraz otwierane automatycznie drzwi do budynku.
Istotnym czynnikiem jest dogodna lokalizacja. Wydział Uprawnień Komunikacyjnych każdego miesiąca obsługuje tysiące mieszkańców, a liczba ta z roku na rok rośnie. W 2022 roku było to ponad 145 tys. osób, w 2023 – ponad 152 tys., a w roku ubiegłym to prawie 171 tys. osób. Mówimy tu tylko o przypadkach, które są obsługiwane przez system kolejkowy, a liczba spraw załatwianych przez mieszkańców w tej lokalizacji jest dużo większa. Dlatego mamy także wymagania dotyczące dostępności miejsc parkingowych – tak, aby mieszkańcom łatwiej było zaparkować – podkreśla Beatrycze Szymecka, naczelnik wydziału uprawnień komunikacyjnych.
Warto przypomnieć, że w Katowicach funkcjonowały trzy budynki tej konstrukcji. W pierwszym, który znajdował się obok Spodka swoją siedzibę miała Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Katowicach. Biurowiec został wyburzony lata temu. Drugi znajdziemy przy ul. Wita Stwosza, zajmuje go Prokuratura Okręgowa w Katowicach. Ale już niedługo, bo właśnie trwa budowa nowej siedziby katowickich prokuratur.