Załadunek bagaży do samolotu Wizzair

i

Autor: Albin Marciniak/East News

Wiadomości

UOKiK zarzuca Wizz Air wprowadzanie pasażerów w błąd. Chodzi o reklamacje bagażowe

2024-12-11 12:36

Linie lotnicze Wizz Air naruszają zbiorowe interesy konsumentów - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pasażerowie nie otrzymują odpowiedzi na reklamacje bagażowe w terminie 14 dni i są celowo wprowadzani w błąd - to najpoważniejsze zarzuty.

Prezes UOKiK postawił spółce Wizz Air Hungary z siedzibą w Budapeszcie zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Jeśli zarzuty się potwierdzą, Wizz Air grozi kara do 10 proc. obrotów za każdą z zakwestionowanych praktyk. Przychody Wizz Air w 2023 r. wyniosły 3,1 mld euro. Zarzuty są bardzo poważne i podważają zaufanie pasażerów do tego przewoźnika.

Zarzuty UOKiK wobec Wizz Air

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od dłuższego czasu wpływają skargi dotyczące problemów z reklamacjami w sprawie uszkodzonych bagaży podczas lotów liniami Wizz Air. Pasażerowie  wskazują, że nie otrzymują od spółki odpowiedzi na swoje zgłoszenia, a próby kontaktu w sprawie reklamacji okazują się bezskuteczne. To karygodne postępowanie.

W trakcie postępowania, UOKiK ustalił, że w kwestii obsługi reklamacji pasażerów w zakresie uszkodzonego bagażu Wizz Air współpracuje z firmą PS. Service z Warszawy i to niej spółka kieruje konsumentów, którzy chcą zgłosić problem, np. konieczność naprawy lub wymiany walizek. UOKiK podkreśla jednak, że ten kontakt jest utrudniony, a reklamacje się przedłużają. Wizz Air wymaga, aby po zgłoszeniu problemów z bagażem w biurze reklamacji na lotnisku i sporządzeniu Raportu Niezgodności Własności podróżni osobiście skontaktowali się z PS. Service. W ocenie UOKiK, Wizz Air nie nadzorował prawidłowo firmy PS. Service w zakresie powierzonych jej zadań, nie miał też wglądu w liczbę i treść korespondencji prowadzonej przez swojego kontrahenta z konsumentami.

Wizz Air w Katowicach jest już 20 lat

Zobacz zdjęcia

Tymczasem podróżni nie otrzymują odpowiedzi na swoje reklamacje w ustawowym terminie 14 dni, nie jest im także przekazywana informacja, że właśnie tyle zgodnie z prawem powinni czekać na reakcję ze strony spółki. Co więcej, nie mogą skontaktować się z firmą ani telefonicznie, ani mailowo

- informuje UOKiK.

Na dodatek, niezgodnie z Konwencją Montrealską, Wizz Air przekazuje podróżnym wprowadzające w błąd informacje o zasadach swojej odpowiedzialności za zniszczenie, uszkodzenie lub utratę bagażu rejestrowanego podczas lotu bądź w czasie, gdy był on pod opieką przewoźnika. "Spółka wyłącza swoją odpowiedzialność w sytuacjach, gdy stwierdzi, że problem wynika ze słabej jakości, wady lub przeładowania bagażu bądź z normalnego zużycia w ramach transportu (zadrapania, zabrudzenia, wgniecenia)" - wskazano.

Konwencja Montrealska zapewnia jednolite zasady dla przewoźników w razie szkód wyrządzonych pasażerom, bagażom lub towarom podczas podróży międzynarodowych, nie przewiduje możliwości odgórnego wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności w takich przypadkach.

W przypadku szkody bagażu nierejestrowanego czy rzeczy osobistych pasażerów linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność, jeśli szkoda powstała z winy przewoźnika, jego pracowników lub agentów. Jednak Wizz Air zwalnia się od niej w sytuacji, gdy konsument nie zgłosi uszkodzenia na pokładzie samolotu 

- podkreślił UOKiK.

Wizz Air wkrótce odniesie się do zarzutów.

Śląsk Radio ESKA Google News
Autor:

Wizz Air w Polsce

Wizz Air to węgierska niskokosztowa linia lotnicza; obsługuje ponad 600 tras z 25 baz operacyjnych w Europie Środkowej i Wschodniej. Linia wykorzystuje flotę 213 samolotów Airbus A320 i A321. Wizz Air posiada 25 baz operacyjnych, w tym 5 w Polsce – w Pyrzowicach na lotnisku Katowice Airport mieści się główna polska baza operacyjna firmy.

QUIZ. Światowe linie lotnicze. Wiesz, skąd pochodzą? Znajomość LOT-u to za mało!
Pytanie 1 z 11
No to na start - z jakiego kraju pochodzi linia lotnicza Eurowings?