S11 połączy Górny Śląsk z Pomorzem
W ramach przetargu do GDDKiA wpłynęło 11 ofert. Wykonawcą koncepcji odcinka trasy S11 Radzionków - Piekary Śląskie została firma Multiconsult z Warszawy, która wyceniła zadanie na ponad 6,1 mln zł. Była to najtańsza kwota podana przez oferentów. 12 lutego 2025 roku Dyrekcja podpisała umowę z wykonawcą. Od tego momentu Multiconsult ma 15 miesięcy na opracowanie dokumentacji projektowej.
Celem inwestycji jest szybkie połączenie Górnego Śląska m.in. z Poznaniem oraz Pomorzem Zachodnim. – Realizacja całości inwestycji pozwoli przyszłości na pokonanie samochodem osobowym trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 w czasie nieco ponad 5 godziny – tłumaczy GDDKiA.
Cała trasa będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 (od Kołobrzegu do Koszalina) blisko 620 km. S11 ma być gotowa do 2031 roku. Budowa trasy została przyjęta do zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Wiadukt na ul. Zejera w Radzionkowie ponownie zamknięty

Będzie potrzebna nowa decyzja środowiskowa?
Prace projektowe uwzględnią poprowadzenie drogi ekspresowej S11 na odcinku od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie w wariancie II (niebieskim). To właśnie ten wariant wskazano jako preferowany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Wykonawca weźmie pod uwagę analizy i prognozy ruchu, z uwzględnieniem planowanej obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca oraz wyników aktualnego Generalnego Pomiaru Ruchu.
Dokumentacja dotyczyć będzie również przebudowy lub rozbudowy istniejącego węzła Piekary Śląskie, a także części drogi wojewódzkiej nr 911.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji pod kątem budowy dodatkowych jezdni po obu stronach przyszłej S11 i budowy połączeń z drogami poprzecznymi krzyżującymi się z ekspresówką. Dokumentacja projektowa obejmie również budowę obiektów inżynierskich, przepustów, urządzeń ochrony środowiska, oświetlenia, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przebudowę i zabezpieczenie kolidującej infrastruktury niezwiązanej z drogą – tłumaczy GDDKiA.
W ramach zadania powstaną co najmniej trzy nowe warianty rozwiązań geometrycznych węzła Piekary Śląskie. Dla każdego projektanci wykonają analizy przepustowości. Z tego względu GDDKiA nie wyklucza konieczności uzyskania nowej decyzji środowiskowej (DŚU). W takim przypadku wykonawca jest zobowiązany opracować materiały do wniosku i uzyskać decyzję.
Odcinki trasy S11 w województwie śląskim
Dokumentacja projektowa dla przebiegu S11 w Śląskiem jest podzielona na odcinki:
- od granicy woj. opolskiego/śląskiego do granicy powiatu tarnogórskiego/lublinieckiego
- od granicy powiatu tarnogórskiego/lublinieckiego do węzła Radzionków
- od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie
W 2024 roku GDDKiA złożyła wnioski o wydanie decyzji środowiskowej dla całej trasy w woj. śląskim. Trasa będzie przebiegać według wariantu opracowanego na etapie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Na węźle Piekary Śląskie S11 łączyć się będzie z autostradą A1, drogą wojewódzką nr 911 oraz drogami lokalnymi.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach, po analizie dokumentacji pierwszego odcinka S11 (...) wskazała, że najkorzystniejszym dla środowiska rozwiązaniem będzie realizacja inwestycji według wariantu D. GDDKiA zaakceptowała argumentację RDOŚ i wyraziła zgodę na przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla wskazanego wariantu – przekazała GDDKiA.
Realizacja 65-kilometrowego odcinka S11 odbędzie się w systemie "Projektuj i buduj". Jeśli uda się uzyskać wszystkie niezbędne decyzje formalno-prawne, inwestycja powinna zakończyć się w 2031 roku.