Trasa S1 w Beskidach przetnie najpiękniejsze widoki od Węgierskiej Górki do Milówki

2022-09-27 14:27

Trasa S1 w Beskidach powstaje w najpiękniejszych widokowo miejscach. Górskie szczyty i przełęcze są tutaj jak na dłoni. Droga ekspresowa tzw. obejście Węgierskiej Górki będzie miała 8,5 km i mimo licznych opóźnień do użytku oddana ma zostać pod koniec 2024 r. Zobacz najnowsze zdjęcia lotnicze.

Trasa S1: przebieg, czyli Obejście Węgierskiej Górki

Trasa S1 w Beskidach połączyć ma istniejącą już trasę szybkiego ruchu, która dochodzi Żywca z odcinkiem trasy S1 Milówka - Zwardoń. To tzw. obejście Węgierskiej Górki. Dzisiaj nie ma innej możliwości dostania się do granicy ze Słowacją, jak tylko przejechać przez środek gminy.

Po zakończeniu budowy nowy odcinek drogi ekspresowej S1 będzie miał 8,5 km długości. Kierowcy, jadąc od strony Bielska-Białej i Żywca, wjadą na niego w rejonie Przybędzy, a kierowcy jadący od strony Zwardonia, wjadą na nowy odcinek w rejonie Milówki.

Trasa S1 na wiaduktach i w tunelach

Budowa trasy S1 jest niezwykle trudna technicznie. Ślad poprowadzono przez dziewicze lasy, pola i pomiędzy górami. Dlatego, aby można było tamtędy przejechać, zdecydowano się na budowę kilku wiaduktów i tuneli. Jeśli kierowcy dzisiaj zachwycają się wiaduktami w rejonie Rabki, to w rejonie Węgierskiej Górki będzie ich znacznie więcej. Najdłuższy zaprojektowany ma mieć 1 km długości na wysokości 30 m. 

Natomiast jeśli chodzi o tunele na trasie S1, będą miały około 1 km długości, a te krótsze nieco ponad 800 m.

W ramach kontraktu zostaną wykonane:

  • tunel drogowy w masywie Barania o dług. ok. 830 m,
  • tunel drogowy w masywie Białożyński Groń o dług. ok. 1000 m,
  • estakada nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o dług. ok. 940 m,
  • mosty drogowe i pozostałe estakady wciągu drogi S1 w ilości 7 szt.,
  • przebudowa i budowa infrastruktury,
  • rozbudowa węzła Przybędza i węzła Milówka,
  • rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.

Prace w obu dłuższych tunelach odbywają się w ciężkich warunkach geologicznych: w górotworze zbudowanym w większości ze zwietrzeliny łupka szarego, spękanej i zawilgoconej. Wykorzystywana jest tzw. Nowa Austriacka Metoda Górnicza (NATM), co oznacza, że prace (w tym wypadku z wykorzystaniem koparek tunelowych) nie są prowadzone od razu całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu.

Trasa S1 w Beskidach zdjęcia lotnicze

Zobacz najnowsze zdjęcia z września 2022

Obejście Węgierskiej Górki pochłonie prawie 1,4 mld zł

Wartą 1 mld 379 mln zł brutto umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka trasy podpisano 10 października 2019 r. z terminem 34 miesięcy na realizację zamówienia (przy czym do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe, od 1 grudnia do 31 marca, niewliczane do czasu realizacji robót).

Obwodnica Węgierskiej Górki to ostatni brakujący fragment trasy S1 między Bielskiem-Białą a Zwardoniem oraz jeden z czterech fragmentów tej arterii przeznaczonych do realizacji (budowy lub rozbudowy) w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. To także kluczowa inwestycja dla południowej części woj. śląskiego – o jej realizacji mówi się od ponad 20 lat.

Po otwarciu na Słowacji kolejnych odcinków autostrady D3, na Żywiecczyźnie zwiększa się ruch tranzytowy. Połączenie dotychczasowych fragmentów trasy S1 na wysokości Węgierskiej Górki przebiega m.in. przez centrum tej miejscowości oraz sąsiedniej Milówki.

Docelowo w pełni ekspresowa trasa S1 o długości 135 km w woj. śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie, Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza i Milówka - Zwardoń.