Jozsef Varadi chwali lotnisko w Pyrzowicach
Idealne lotnisko dla nas to takie, które jest łatwe w obsłudze i wydajne - mówi Jozsef Varadi, założyciel linii Wizz Air. Zapytaliśmy go o plany na najbliższe miesiące przy okazji jego krótkiej wizyty w Katowicach. Przyleciał z Krakowa, poleciał do Gdańska. A między lotami pochwalił Katowice Airport.
A jakie jest idealne lotnisko? - Przede wszystkim łatwe w obsłudze. Z dobrym pasem startowym, "odporne" na warunki pogodowe i "wydajne" - wylicza Jozsef Varadi.
I podkreśla: Takie, na którym czas, spędzony przez samolot na ziemi jest minimalny, gdzie pasażerowie łatwo dotrą do terminala. Ma dobrą obsługę w terminalach, gdzie pasażerowie są odprawiani sprawnie i, szybko mogą wejść pokład samolotu i wysiąść z niego. wysiadania z samolotu itp. Z perspektywy biznesowej oczywiście ma znaczenie to, jakie koszty ponosimy, jakie są opłaty lotniskowe, koszty obsługi naziemnej, opłaty za ochronę itp. - Połączenie tych czynników definiuje najlepsze lotnisko dla nas - mówi.
Katowice Airport "to dobre lotnisko"
Czy zatem w Polsce mamy takie porty?
Tak. Lotnisko w Katowicach jest dobrym lotniskiem. Gdańsk też jest dobrym lotniskiem. I macie całkiem sporo takich lotnisk. To zazwyczaj nie są główne lotniska - huby, one są trudne pod względem operacyjnym. Dużo czasu tam marnujemy na ziemi, są tez zazwyczaj kosztowne. Ale takie średniej wielkości porty regionalne są świetne pod względem operacyjnym i biznesowym. A, jak wiesz, Wizz Air buduje swoją sieć właśnie na takich lotniskach. 60 proc. naszych operacji dotyczy portów regionalnych lub lotnisk drugorzędnych, a tylko 40 proc. to główne lub stołeczne lotniska - mówi nam Jozsef Varadi.
Dlatego też Varadi nie chce rozmawiać o CPK - Na szczęście to nie mój problem - uśmiecha się. I dodaje: Mam nadzieję, że będę jeszcze żył, kiedy to lotnisko zostanie otwarte. Porozmawiamy o tym, kiedy to lotnisko powstanie. Jeszcze nie widziałem lotniska, które zostałoby ukończone na czas.
Więcej samolotów w Warszawie i na lotniskach regionalnych
Wizz Air powoli żegna się z wielkimi problemami, jakie nękały go od pandemii.
- Nie byliśmy w stanie znacząco się rozwinąć w naszej siatki, a powodem są problemy z przeglądami silników (chodzi o silniki Pratt&Whitney montowane w A320neo i wyprodukowane z wadliwych podzespołów, co spowodowało uziemienie setek samolotów - red.) - mówi Varadi. - Ale w tym samym czasie odebraliśmy już wiele nowych samolotów. Tylko w tym roku - 35. Natomiast uziemionych samolotów mamy 45. Więc dostawy nowych samolotów pokryły nam braki. Osiągnęliśmy dno pod względem liczby uziemionych samolotów, gorzej już nie będzie. A dostawy nowych samolotów będą źródłem wzrostu w przyszłości. Zatem - możemy się rozwijać. W 2025 roku spodziewamy się od 15 do 20 proc. wzrostu pojemności. I myślę, że Polska będzie jednym z beneficjentów tego wzrostu. Już ogłosiliśmy, że dodamy więcej samolotów w Warszawie. W ciągu najbliższych kilku tygodni będzie ich więcej na lotniskach regionalnych. Bardzo skupiamy się na Polsce i nadal tu inwestujemy. Ponieważ wszystko zaczęło się w Polsce, na lotnisku w Katowicach, w maju 2004 roku.
Zimowa siatka lotów Wizz Air
Przypomnijmy. Obecnie w siatce zimowej low-cost oferuje 160 tras z Polski. Wizz Air to jeden z największych przewoźników w Katowic Airport. Ale i w innych portach regionalnych - z Gdańska oferuje w zimowej siatce 32 połączenia. Z Krakowa - 20, do 13 krajów. Wprowadza też - ale nie z Polski loty siedmiogodzinne (co umożliwiają mu nowe samoloty Airbusy A321XLR). To trasy z Mediolanu do Abu Zabi i z Londynu Gatwick do Dżuddy (Jeddah) w Arabii Saudyjskiej - od marca 2025.
Lotnisko w Pyrzowicach. Inwestycje i nowy terminal
W 2023 roku z siatki połączeń slotniska w Pyrzowicach korzystało 5,6 mln pasażerów. Prognoza na 2024 rok zakłada obsłużenie ponad 6,2 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport. Lotnisko ma przepustowość na poziomie 8 mln pasażerów. Spółka GTL ogłosiła przetarg na wykonawcę projektu nowego terminala pasażerskiego, który będzie w stanie obsłużyć więcej pasażerów, niż dwa istniejące obecnie. Jego budowa ma kosztować 950 mln złotych. Powstają tu nowe parkingi, baza paliw, będzie nowa strażnica dla lotniskowych strażaków.