Wiadomości

Szef linii lotniczych: lotnisko w Pyrzowicach jest wydajne i spełnia nasze wymagania

2024-10-31 8:25

Katowice Airport to wielki plac budowy, tymczasem szef europejskich linii lotniczych chwali lotnisko w Pyrzowicach. Spelnia jego wymagania i jest "wydajne". "Średniej wielkości porty regionalne są świetne pod względem operacyjnym i biznesowym", mówi Jozsef Varadi. Ma sentyment do lotniska, bo przecież stąd w 2004 odbył się pierwszy lot założonych przez niego linii. Ale na pytanie o CPK uśmiecha się: pomówimy o nim, gdy powstanie, o ile dożyję tego dnia.

Jozsef Varadi chwali lotnisko w Pyrzowicach

Idealne lotnisko dla nas to takie, które jest łatwe w obsłudze i wydajne - mówi Jozsef Varadi, założyciel linii Wizz Air. Zapytaliśmy go o plany na najbliższe miesiące przy okazji jego krótkiej wizyty w Katowicach. Przyleciał z Krakowa, poleciał do Gdańska. A między lotami pochwalił Katowice Airport.

A jakie jest idealne lotnisko? - Przede wszystkim łatwe w obsłudze. Z dobrym pasem startowym, "odporne" na warunki pogodowe i "wydajne" - wylicza Jozsef Varadi.

I podkreśla: Takie, na którym czas, spędzony przez samolot na ziemi jest minimalny, gdzie pasażerowie łatwo dotrą do terminala. Ma dobrą obsługę w terminalach, gdzie pasażerowie są odprawiani sprawnie i, szybko mogą wejść pokład samolotu i wysiąść z niego. wysiadania z samolotu itp. Z perspektywy biznesowej oczywiście ma znaczenie to, jakie koszty ponosimy, jakie są opłaty lotniskowe, koszty obsługi naziemnej, opłaty za ochronę itp. - Połączenie tych czynników definiuje najlepsze lotnisko dla nas - mówi.

Katowice Airport "to dobre lotnisko"

Czy zatem w Polsce mamy takie porty?

Tak. Lotnisko w Katowicach jest dobrym lotniskiem. Gdańsk też jest dobrym lotniskiem. I macie całkiem sporo takich lotnisk. To zazwyczaj nie są główne lotniska - huby, one są trudne pod względem operacyjnym. Dużo czasu tam marnujemy na ziemi, są tez zazwyczaj kosztowne. Ale takie średniej wielkości porty regionalne są świetne pod względem operacyjnym i biznesowym. A, jak wiesz, Wizz Air buduje swoją sieć właśnie na takich lotniskach. 60 proc. naszych operacji dotyczy portów regionalnych lub lotnisk drugorzędnych, a tylko 40 proc. to główne lub stołeczne lotniska - mówi nam Jozsef Varadi.

Śląsk Radio ESKA Google News
Autor:

Dlatego też Varadi nie chce rozmawiać o CPK - Na szczęście to nie mój problem - uśmiecha się. I dodaje: Mam nadzieję, że będę jeszcze żył, kiedy to lotnisko zostanie otwarte. Porozmawiamy o tym, kiedy to lotnisko powstanie. Jeszcze nie widziałem lotniska, które zostałoby ukończone na czas.

Więcej samolotów w Warszawie i na lotniskach regionalnych

Wizz Air powoli żegna się z wielkimi problemami, jakie nękały go od pandemii.

- Nie byliśmy w stanie znacząco się rozwinąć w naszej siatki, a powodem są problemy z przeglądami silników (chodzi o silniki Pratt&Whitney montowane w A320neo i wyprodukowane z wadliwych podzespołów, co spowodowało uziemienie setek samolotów - red.) - mówi Varadi. -  Ale w tym samym czasie odebraliśmy już wiele nowych samolotów. Tylko w tym roku - 35. Natomiast uziemionych samolotów mamy 45. Więc dostawy nowych samolotów pokryły nam braki. Osiągnęliśmy dno pod względem liczby uziemionych samolotów, gorzej już nie będzie. A dostawy nowych samolotów będą źródłem wzrostu w przyszłości. Zatem - możemy się rozwijać. W 2025 roku spodziewamy się od 15 do 20 proc. wzrostu pojemności. I myślę, że Polska będzie jednym z beneficjentów tego wzrostu. Już ogłosiliśmy, że dodamy więcej samolotów w Warszawie. W ciągu najbliższych kilku tygodni będzie ich więcej na lotniskach regionalnych. Bardzo skupiamy się na Polsce i nadal tu inwestujemy. Ponieważ wszystko zaczęło się w Polsce, na lotnisku w Katowicach, w maju 2004 roku.

Zimowa siatka lotów Wizz Air

Przypomnijmy. Obecnie w siatce zimowej low-cost oferuje 160 tras z Polski. Wizz Air to jeden z największych przewoźników w Katowic Airport. Ale i w innych portach regionalnych - z Gdańska oferuje w zimowej siatce 32 połączenia. Z Krakowa - 20, do 13 krajów. Wprowadza też - ale nie z Polski loty siedmiogodzinne (co umożliwiają mu nowe samoloty Airbusy A321XLR). To trasy z Mediolanu do Abu Zabi i z Londynu Gatwick do Dżuddy (Jeddah) w Arabii Saudyjskiej - od marca 2025.

Lotnisko w Pyrzowicach. Inwestycje i nowy terminal

W 2023 roku z siatki połączeń slotniska w Pyrzowicach korzystało 5,6 mln pasażerów. Prognoza na 2024 rok zakłada obsłużenie ponad 6,2 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport. Lotnisko ma przepustowość na poziomie 8 mln pasażerów.  Spółka GTL ogłosiła przetarg na wykonawcę projektu nowego terminala pasażerskiego, który będzie w stanie obsłużyć więcej pasażerów, niż dwa istniejące obecnie. Jego budowa ma kosztować 950 mln złotych. Powstają tu nowe parkingi, baza paliw, będzie nowa strażnica dla lotniskowych strażaków.

QUIZ. Światowe linie lotnicze. Wiesz, skąd pochodzą? Znajomość LOT-u to za mało!

Pytanie 1 z 11
No to na start - z jakiego kraju pochodzi linia lotnicza Eurowings?