W Tychach stanęła produkcja chińskiego elektryka
Końcem marca Stellantis zatrzymał produkcję chińskiego samochodu elektrycznego w Tychach. Co było powodem tej decyzji? Tego koncern samochodowy nie ujawnił. Nie przedstawiono także ewentualnych planów dotyczących produkcji pojazdów Leapmotor w innych europejskich krajach.
Chociaż firma pozostaje w pełni zaangażowana w wprowadzenie na rynek pojazdów Leapmotor w Europie, w tym momencie rozważa różne opcje produkcji – wskazał Stellantis w oświadczeniu cytowanym przez agencję Reuters.
T03 to kompaktowy samochód elektryczny. Zasięg deklarowany przez producenta wynosi w cyklu mieszanym 265 km, a w cyklu miejskim 395 km. Jego produkcję w tyskiej fabryce rozpoczęto w 2024 roku. Jak przypomina Reuters, w tym samym roku zrezygnowano z planu produkcji innego modelu marki Leapmotor w Tychach – B10. Decyzja zapadła po tym, jak chiński rząd nakazał producentom samochodów wstrzymanie dużych inwestycji w Europie.
Stellantis w Tychach. Historia fabryki
Stellantis produkuje samochody takich marek jak Opel, Citroen, Peugeot i Jeep. Koncern samochodowy posiada 21 proc. udziałów w Leapmotor i 51 proc. udziałów Leapmotor International, które zajmuje się wprowadzaniem samochodów chińskiej marki na zagraniczne rynki.
Historia tyskiej fabryki sięga lat 70. ubiegłego wieku. Najpierw w Bielsku-Białej powstała Fabryka Samochodów Małolitrażowych, gdzie produkowano kultowego dziś Fiata 126p. Kilka lat później w Tychach otwarto bliźniaczy zakład. W kolejnych latach przekształcono go w Fiat Auto Poland i FCA Poland. Na początku 2025 roku w Tychach świętowano wyprodukowanie 13 mln samochodów od początku funkcjonowania fabryki. W samym 2024 roku z taśmy produkcyjnej zjechało tam ponad 224 tys. aut.
Archiwalne zdjęcia fabryki Fiata w Tychach i produkcji kultowego Fiata 126p