Jedziecie spokojnie do jakiegoś celu, a tu nagle łup! Auto wjeżdża w dziurę czy wyrwę, a Wy zastanawiacie się czy przypadkiem coś w pojeździe nie zostało uszkodzone. To chyba dobrze znany scenariusz? Niestety, po zimie to jak wyglądają drogi, pozostawia wiele do życzenia.
Dlaczego? Głównie dzieje się tak przez wahania temperatury. Gdy temperatura zmienia się od kilku stopni powyżej zera do przymrozku wieczorem, woda w szczelinach drogi zmienia swoją objętość poprzez zamarzanie i ponowne rozmarzanie, tworząc liczne spękania i uszkodzenia na nawierzchni. W ten sposób w krótkim czasie mogą powstać nawet bardzo rozległe wyrwy.
Niektóre śląskie miasta rozpoczęły już naprawianie szkód, jakie mijająca już powoli pora roku wyrządziła na ulicach. A wśród nich m.in. Katowice i Piekary Śląskie.
Katowice - trwa usuwanie dziur na drogach, a także codzienne patrolowanie stanu dróg
Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach informuje, że codziennie od 25 do 30 pracowników z sześciu brygad pracuje nad usuwaniem dziur i wyrw w mieście. Do tej pory prace objęły ponad 200 ulic, a są to m.in. Armia Krajowa, Rolna, Uniwersytecka, Markiefki, Wiosny Ludów, Robotnicza, Milowicka czy Niezapominajek. Ponadto codziennie jedna brygada patroluje główne trasy w Katowicach, jak DK86, DTŚ, Chorzowską, Bagienną, Kościuszki, al. Roździeńskiego, Bocheńskiego, Bracką i Mikołowską, by na bieżąco kontrolować stan dróg.
Przypomnijmy, że MZUiM także inwestuje. Trwają prace przy pięciu mostach i kładkach dla pieszych w Katowicach. To modernizacja wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ligockiej nad torami PKP, przebudowa mostu i kładek dla pieszych w ciągu ul. Bohaterów Monte Cassino nad ul. Bagienną, rozbiórka i budowa nowego mostu w ciągu ul. Żelaznej nad Rawą, remont wiaduktu w ciągu ul. Jana Pawła II, rozbiórka i budowa nowego przęsła kładki w ciągu ul. Szopienickiej nad zlikwidowanym torem linii kolejowej. Łączna wartość tych inwestycji to około 29 mln zł. Prace powinny się zakończyć latem.
Piekary Śląskie - naprawy dróg metodą „na gorąco"
Rozpoczęły się naprawy piekarskich dróg, tzw. metodą „na gorąco". Wymaga ona wyższych temperatur, ale jest znacznie trwalsza niż interwencyjna metoda „na zimno". „Z każdym dniem będzie widać coraz więcej efektów tych prac. Wiemy jak wiele do zrobienia jest po okresie zimowym. Działamy" - informuje piekarski magistrat.
Piekary Śląskie otrzymały ponad 11 mln zł dotacji z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych z przeznaczeniem na modernizację dróg Kotuchy i Roździeńskiego. Będzie to kolejny wielki projekt infrastrukturalny.
Etapowo remontowana jest też jedna z głównych ulic miasta – Bytomska. W 2022 r. przebudowany został pierwszy odcinek od ronda Kopalni Julian do ul. Wyszyńskiego, niedawno zakończył się drugi etap modernizacji od ul. Wyszyńskiego do ul. Pod Lipami. Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu w kwocie ponad miliona złotych w 2024 r. wyremontowany zostanie odcinek od ul. Jana Pawła II do ul. Tarnogórskiej.