Dzięki temu Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie będzie musiał wysyłać korespondencji do płatników i dzięki temu zaoszczędzi pieniądze. Przedsiębiorcy natomiast łatwiej będą mogli przekazywać dokumenty rozliczeniowe i zgłoszeniowe do ZUS.
Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) to narzędzie, dzięki któremu internetowy klient Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ma możliwość w jednym miejscu zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi, świadczeniami i płatnościami bez wychodzenia z domu.
Obecnie na PUE ZUS swój profil ma ponad 10,6 mln użytkowników. Już teraz ponad 89 proc. osób prowadzących własną działalność i ponad 87 proc. firm rozliczających składki od 1 do 5 osób ma profil na PUE ZUS z rolą płatnika.
PUE ZUS umożliwia załatwienie większości spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dowolnym miejscu i czasie. Przedsiębiorcy mogą składać wnioski do ZUS i korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych.
Mogą też kontrolować stan swoich rozliczeń z ZUS, mają dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników, mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne dokumenty z danymi z ZUS i przekazywać je do innych instytucji (np. banku lub urzędu)
Założenie profilu jest bardzo proste.
- Wchodzi się na profil na Platformie Usług Elektronicznych i już system sam prowadzi jak założyć ten profil. Najważniejsze jest to żeby później potwierdzić ten profil i to zaufanie, tak to nazwijmy. Można zrobić to na trzy sposoby, albo osobiście w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, można to zrobić za pośrednictwem bankowości elektronicznej albo ePUAPu - powiedziała nam regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego Beata Kopczyńska.
Jeśli ktoś nie założy sobie własnego profilu, to do końca stycznia zrobi to za niego Zakład Ubezpieczeń Społecznych.