Wdrażając system RESQL chcemy wyjść naprzeciw potrzebom wynikającym z różnic kulturowych i odrębnych systemów edukacyjnych. Bierzemy pod uwagę możliwe rozbieżności w interpretacji zachowań i kontekstu, co może prowadzić do poczucia dyskomfortu, zagrożenia czy niezrozumienia wśród rówieśników pochodzących z różnych krajów. Zachowania w grupie rówieśniczej, które są akceptowane w polskiej szkole, mogą być interpretowane jako nieprzychylne przez ukraińskich uczniów. Sposób komunikacji z nauczycielami, oczekiwania i obowiązki uczniów mogą być źródłem nieporozumień i ogromnych trudności. Dlatego staramy się wspierać szkoły w tworzeniu bezpiecznych systemów komunikacji i zgłaszania niepożądanych sytuacji w grupie rówieśniczej lub innych problemów, z którymi mogą borykać się uczniowie i uczennice zarówno polscy, jak i ukraińscy – tłumaczy dr Małgorzata Wójcik, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Katowicach oraz jedna ze współautorek aplikacji RESQL.
Autorki i autorzy aplikacji RESQL podkreślają, że otrzymują najwięcej zgłoszeń ze szkół z tych regionów, w których jest najwięcej uchodźców i uchodźczyń, ponieważ istnieje duże zapotrzebowanie na rozwiązania w zakresie równego traktowania uchodźców z Ukrainy. Z danych Ministerstwa Edukacji i Nauki wynika, że najwięcej młodych uchodźców uczy się w szkołach na Śląsku, Mazowszu, Wielkopolsce oraz na Dolnym Śląsku.
Jak działa RESQL? Aplikacja umożliwia anonimowe zgłoszenia incydentów przemocy przez ucznia – zgłoszenie trafia bezpośrednio do nauczycieli. Aplikacja wyposażona jest w tzw. „zestawy interwencji”, czyli materiały mające na celu ułatwienie reagowania i podejmowania decyzji lub działań po zgłoszeniu incydentu. Wystarczy, że uczeń, który uczestniczy lub jest świadkiem niebezpiecznej sytuacji zgłosi ten incydent w aplikacji, wybierając kategorię przemocy. Podanie swoich personaliów w tym przypadku jest zupełnie dobrowolne – zgłaszający może zachować anonimowość albo ujawnić swoje dane. Zgłoszenie trafia do nauczyciela – interwenta, który wspólnie z innymi pedagogami analizuje problem i reaguje. Każdy z nauczycieli ma dostęp do panelu interwenta, w którym znajdują się wszystkie potrzebne informacje oraz napływające zgłoszenia. Dyrektor szkoły również posiada dostęp do swojego panelu, który umożliwia mu analizę zdiagnozowanych problemów, a także raportów dotyczących każdego zgłoszenia w jego szkole.
Pamiętajmy, że aby walczyć z przemocą, należy się jej przede wszystkim przeciwstawiać. Przemoc nie jest nieodzownym elementem wkraczania w dorosłość i żadne dziecko nie musi jej doświadczać. Edukujmy nasze dzieci, by były wrażliwe na cudzą krzywdę i nie bały się rozmawiać o swoich problemach. To bardzo ważny element walki z tym zjawiskiem – podsumowuje dr Wójcik