Szczęście, rodzina i realizowanie pasji to najczęstsze wartości wyznawane przez Pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1997 roku. Tak wynika z badania "Pokolenie Z na rynku pracy", które dobitnie pokazuje, że coraz to młodsze pokolenia chcą pracować, ale nie za cenę swojego życia, pasji i zdrowia. Autorzy badania jasno podkreślają, że osoby urodzone po 1997 roku ponad karierę i osiąganie sukcesów zawodowych stawiają swoje życie prywatne, w tym realizacje swoich pasji. Praca i kariera stanowią dla nich tylko środek do urzeczywistnienia wyznaczonych celów w życiu prywatnym.
Rozwój osobisty i bezpieczeństwo finansowe? To Pokolenia Z nie interesuje
Pokolenie, które właśnie weszło na ścieżkę zawodową (lub nie), nie ma ochoty osiągać celów zawodowych za wszelką cenę. Jak wynika z badania, dla nich ważniejsze są takie wartości, jak szczęście (62 proc.), rodzina (60 proc.), możliwość realizowania pasji (56 proc.), ekologia (51 proc.), niezależność/wolność (51 proc.), zdrowie (44 proc.) i miłość (37 proc.).
Rozwój kariery zawodowej czy też bezpieczeństwo finansowe jako wartość najwyżej ceniona w życiu została w skazana tylko przez - odpowiednio, 11 i 16 proc. osób ankietowanych.
Z raportu wprost wynika, że Pokolenie Z wykazuje silną potrzebę godzenia pracy zawodowej z życiem prywatnym, czyli tak zwane work-life-balance, które dla nich jest sprawą priorytetową. To zresztą najważniejsza cecha, jaka jest przez nich poszukiwana u pracodawcy (wskazało ją aż 75 proc. ankietowanych). Co ciekawe, taka odpowiedź była wskazywana częściej, niż atrakcyjne zarobki (67 proc.).
Na kolejnych miejscach znalazły się:
- Elastyczność godzin pracy (65 proc.)
- Możliwość pracy twórczej i innowacyjnej (57 proc.)
- Dobra atmosfera (51 proc.)
- Możliwość wyjazdów służbowych/podróżowania (44 proc.)
Mniejsze znaczenie dla Pokolenia Z mają natomiast takie cechy poszukiwane przez pracodawców, jak:
- Możliwość rozwoju i zdobycia doświadczenia zawodowego (38 proc.)
- Otrzymanie profesjonalnych narzędzi pracy (18 proc.)
- Możliwość realizacji kariery / awansu (11 proc.)
- Stabilność zatrudnienia (6 proc.)
Pokolenie Z weryfikuje, jakim jesteś pracodawcą
W przypadku generacji Z wielkie znaczenie w kontekście poszukiwanej pracy jest to, czy misja firmy zgadza się z jego osobistymi wartościami, jak wskazało 63 proc. ankietowanych. Zniechęcić ich do pracy może również "niejasny profil stanowiska" (71 proc.), duża konkurencja (43 proc.), brak w ogłoszeniu informacji o warunkach pracy (40 proc.) i negatywne opinie o organizacji (33 proc.).
- U pracodawcy cenione są natomiast takie cechy, jak:
- Okazywanie szacunku (66 proc.)
- Indywidualne traktowanie (55 proc.)
- Życzliwość (54 proc.)
- Tolerancyjność (49 proc.)
- Gotowość do pomocy (45 proc.)
- Otwartość (42 proc.)
- Partnerskie traktowanie (39 proc.)
Dobra, a w jakich branżach Pokolenie Z widziałoby się najchętniej? Tu nie ma zaskoczeń. Raczej pracą ich marzeń nie jest na pewno górnictwo, służby miejskie, praca w restauracji czy na kasie w dyskontach. Raczej najchętniej chcieliby podjąć pracę w takich branżach, jak:
- Nowe technologie (29 proc.)
- Muzyczna (25 proc.)
- Gry wideo (25 proc.)
- Moda(22 proc.)
- Sport (22 proc.)
- Informatyka(21 proc.)
- Media (20 proc.)