Pasażerowie Katowice Airport mogą już korzystać ze zrewitalizowanego terminalu B

2021-08-05 18:29

Przebudowa trwała dwa lata. Dziś terminal B jest o 40% większy i może obsłużyć dwa razy więcej pasażerów. Przestrzeń jest wykończona w prostym nowoczesnym stylu i wyposażona w najnowocześniejszy sprzęt. A do dyspozycji pasażerów jest więcej niż do tej pory stanowisk gate i check-in. Koszt inwestycji to ponad 150 mln złotych.

W czwartek 5 sierpnia 2021 roku pierwsi pasażerowie skorzystali z rozbudowanego i zmodernizowanego terminalu pasażerskiego B.

Inwestycja rozpoczęła się we wrześniu 2019 roku i miała zasadniczo poprawić wydajność i jakość obsługi pasażerów. To właśnie dlatego zwiększyła się powierzchnia i kubatura obiektu.

W ramach rozbudowy i przebudowy terminalu pasażerskiego B zwiększono jego powierzchnię o 40% z 12,2 tys. m2 do 17,2 tys. m2. Kubatura obiektu wzrosła o 35% z 88,4 tys. m3 do 120,3 tys. m3. Istotną zmianą było przesunięcie fasady terminalu o ok. 17,5 metra na południe i zrównanie jej z linią terminalu C, co umożliwiło połączenie obiektów. W przejściu łączącym oba budynki zlokalizowano strefę upamiętniającą Wojciecha Korfantego – patrona pyrzowickiego lotniska. Zmianie uległ również wygląd południowej elewacji terminalu B – po rozbudowie obiekt stał się spójny architektonicznie z terminalami A oraz C.

Największą zmianą jest umiejscowienie strefy odprawy biletowo-bagażowej i strefy kontroli bezpieczeństwa na różnych poziomach.

W starym terminalu B obydwie znajdowały się na parterze, w nowym strefa kontroli bezpieczeństwa została przeniesiona na pierwsze piętro. Dzięki temu możliwe stało się zwiększenie liczby stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z 18 do 28. Jedno stanowiskowo służy do nadawania bagaży ponadgabarytowych, a dwa przeznaczone są dla pasażerów chcących samodzielnie nadać swój bagaż.

Po remoncie zmieniła się też hala odlotów.

Oprócz rozbudowanego przejścia typu Fast Track, nowych punktów gastronomicznych i handlowo-usługowych oraz saloniku biznesowego, który został przeniesiony na drugie piętro hali odlotów i jest dwukrotnie większy od swojego poprzednika, na pasażerów podróżujących z pyrzowickiego lotniska czeka 16 bramek do zapokładowania, czyli o 6 więcej niż w starym terminalu B. Po 2 dodatkowe bramki znajdują się w 3 zewnętrznych klatkach schodowych, które połączone są z terminalem za pomocą mostów. Pozostałe 10 bramek usytuowano na parterze hali odlotów. Parter i pierwsze piętro hali ogólnodostępnej oraz hali odlotów skomunikowane jest za pomocą ruchomych chodników. Ponadto obiekt w całości przystosowany jest do obsługi osób niepełnosprawnych. Pomiędzy wszystkimi poziomami hal ogólnodostępnej i odlotów można przemieszczać się za pomocą wind. W windy wyposażone są także zewnętrzne klatki schodowe.

W terminalu B zamontowany został najnowocześniejszy w Polsce - system transportu, kontroli bezpieczeństwa i sortowania bagaży rejestrowanych.

Chodzi o dwa najnowsze urządzenia kontroli bezpieczeństwa, które pracują w standardzie 3. Mowa o tzw. tomografach, za sprawą których uzyskiwany jest szczegółowy, trójwymiarowy obraz zawartości prześwietlanego bagażu. Nowa bagażownia została wyposażona w sorter tackowy (76 tacek) z systemem przechyłu oraz 12 zrzutni bagażowych z możliwością frontowego oraz bocznego załadunku. Przepustowość całego systemu to 1 885 sztuk bagaży na godzinę.

Dzięki inwestycji przepustowość terminalu pasażerskiego B wzrosła z 2 do 4 milionów pasażerów rocznie.

Zakończenie rozbudowy i przebudowy terminalu pasażerskiego B przyczyniło się również do znacznej poprawy przepustowości całej infrastruktury terminalowej lotniska, na którą składają się terminal pasażerski A (odloty Non-Schengen), B (odloty Schengen) i C (przyloty Schengen i Non-Schengen). Wraz z końcem inwestycji wzrosła ona z 6 milionów do 8 milionów pasażerów rocznie. Zwiększyła się także powierzchnia wszystkich terminali pasażerskich z 29 tys. m2 do 34 tys. m2.

- Rozbudowę i przebudowę terminalu pasażerskiego B w większości realizowaliśmy w bardzo trudnym czasie pandemii koronawirusa, która przyczyniła się do największego kryzysu w historii branży lotniczej. Projekt jednak zakończyliśmy zgodnie z harmonogramem, doprowadzając tym samym do końca kolejną ważną, wchodzącą w skład kompleksowego planu rozbudowy Katowice Airport, inwestycję. Oddanie do użytku terminalu B to nie koniec prorozwojowych przedsięwzięć w Katowice Airport. Nieustannie myślimy o przyszłości i chcemy wzmacniać pozycję pyrzowickiego lotniska w różnych obszarach. Dlatego konsekwentnie rozbudowujemy bazę do obsługi technicznej samolotów. Trwa budowa przedhangarowej płyty postojowej o powierzchni 6,5 hektara oraz trzeciego hangaru z zatokami do serwisowania dwóch Airbusów A321neo. Intensywnie pracujemy nad projektem rozwoju strefy cargo. Chcemy znacząco zwiększyć powierzchnię terminalową przeznaczoną do obsługi ruchu towarowego – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport.

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 miliony w ruchu czarterowym. Prognoza na 2020 rok zakładała przewiezienie 5,5 miliona podróżnych. Ostatecznie, ze względu na pandemię koronawirusa, w minionym roku zanotowano 1,44 mln pasażerów. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.

Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]

Eska Summer City Śląsk: Scandinavia Resort