W Sosnowcu zamkną ważny wiadukt
Wraz z początkiem ferii, od 17 lutego, na cztery tygodnie zamknięty zostanie wiadukt nad ul. Piłsudskiego w Sosnowcu. Termin nie został wyznaczony przypadkowo, ponieważ zamknięcie głównego wjazdu do miasta może powodować spore utrudnienia.
- Wiadukt kolejowy nad ul. Piłsudskiego wymaga kompleksowej przebudowy z uwagi na jego stan techniczny. Prace będą prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Otworzymy historyczny charakter poprzez zabudowę portali, które mają ten charakter zachować - powiedziała zastępca dyrektora projektu PKP PLK, Jadwiga Skalska.
Odnowione mają zostać również słupy, które mają charakter historyczny. Środkowy rząd słupów zostanie zlikwidowany, co ma na celu usprawnienie ruchu samochodowego i tramwajowego pod wiaduktem.
- Pracę na tym obiekcie planujemy rozpocząć z pierwszym dniem ferii, to jest od 17 lutego i będą trwały 4 tygodnie. Po czterech tygodniach będzie ruch drogowy wznowiony razem z ruchem tramwajowym - zapowiedziała Jadwiga Skalska.
Przejścia dla pieszych przez cały czas prowadzenia prac mają być otwarte.
Jak zapewnia Jadwiga Skalska PKP PLK, wszystkie etapy prac są uzgadniane zarówno z konserwatorem zabytków, jak i władzami miasta.
W międzyczasie, kiedy wiadukt będzie zamknięty, modernizacje będą również przeprowadzać Tramwaje Śląskie.
Harmonogram prac
Po pierwszym, trwającym 4 tygodnie etapie prac, w wakacje ruszy kolejny. Na przełomie lipca i sierpnia wiadukt znów będzie zamknięty. Następnie planowane są dwa kolejne 4-tygodniowe okresy prac w listopadzie/grudniu oraz w kwietniu 2026 roku.
Polecany artykuł:
Największa inwestycja kolejowa w regionie
Głównym celem inwestycji kolejowej na trasie E65 jest zwiększenie dostępności komunikacyjnej infrastruktury kolejowej poprzez rozbudowę układu kolejowego i dobudowę dodatkowych torów. Ma to pozwolić na rozdzielenie ruchu regionalnego od ruchu dalekobieżnego. Prędkość pociągów pasażerskich ma zostać zwiększona do nawet 160 km/h, a towarowych do 120 km/h.
- Przebudowujemy całkowicie układ torowy, obiekty inżynieryjne, sieć trakcyjną, system sterowania ruchem kolejowym, niezbędną infrastrukturę telekomunikacyjną. Wybudowane będą dwa przystanki osobowe: Sosnowiec Środula oraz Katowice Morawa, a na stacji Sosnowiec Główny przebudowany zostanie cały układ peronowy. Roboty budowlane rozpoczęliśmy w 2023 roku w październiku planowany termin zakończenia prac przypada na czerwiec 2027 - powiedziała dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego, Joanna Jurczyk.
Prace w ramach inwestycji rozpoczęto w październiku 2023 roku, a ich planowany termin zakończenia wyznaczono na czerwiec 2027 roku. Wartość całego projektu to 840 mln zł.
Inwestycja z 50-letnim opóźnieniem?
- Cieszę się, że ta inwestycja jest realizowana. Jest ona realizowana co najmniej z 50-letnim opóźnieniem, bo to wtedy mówiono o kolei regionalnej, ale cieszymy się, że w końcu tę inwestycję się zrealizuje - mówił prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński. - Zdajemy sobie sprawę, że dalsza rozbudowa tradycyjnych dróg, tradycyjnej komunikacji indywidualnej w naszym regionie, jest już niemożliwa, jest już niewydolna i tak naprawdę nie ma już możliwości, żebyśmy mogli sprawnie poruszać się pomiędzy swoimi miastami metropolii tylko i wyłącznie swoim prywatnym samochodem - powiedział.
Jak dodał, aby zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej, tego typu inwestycje muszą być realizowane jak najszybciej, jak najsprawniej i z możliwie najmniejszymi uciążliwościami dla mieszkańców.