pociąg dworzec katowice

i

Autor: archiwum

KATOWICE

Magia na dworcu w Katowicach. Znika peron 1, ale wraca legendarny peron 5

Rozpoczynają się prace związane z przebudową stacji Katowice. PKP Polskie Linie Kolejowe w pierwszej kolejności zajmie się peronem 1. Inwestor chce też odbudować legendarny peron 5, do którego potrafili znaleźć drogę tylko ci, ze specjalnym listem i magicznymi wręcz zdolnościami.

Znika peron, pojawia się peron. Przebudowa na dworcu w Katowicach

Od czwartku, 3 października, peron pierwszy na dworcu w Katowicach jest całkowicie wyłączony z obsługi. To z niego odjeżdżały pociągi do Tychów, Gliwic czy Chorzowa Batorego. Po zakończeniu modernizacji peron będzie dłuższy, co zdecydowanie zwiększy jego przepustowość.

- W pierwszej kolejności wykonane będą roboty rozbiórkowe. Zaplanowano demontaż ścianek peronowych i nawierzchni. Po tym etapie rozpocznie się budowa nowego, dłuższego peronu - informują przedstawiciele PKP PLK.

Wyposażenie obiektu obejmie nowe:

  • ławki,
  • tablice informacyjne,
  • oświetlenie,
  • nagłośnienie.

Stacja zostanie dostosowana do obsługi wszystkich podróżnych, w tym również osób z niepełnosprawnością, a dotarcie do niego ułatwią nowe windy. 

Podczas trwania robót pasażerowie skorzystają z pozostałych trzech peronów na stacji. Dlatego też PKP PLK apeluje o uwagę.

Prosimy podróżnych o śledzenie informacji na wyświetlaczach oraz o słuchanie komunikatów głosowych - dodaje rzeczniczka PKP PLK, Katarzyna Głowacka.

Prace na peronie 1 mają zakończyć się na początku 2025 roku, by zaraz potem przenieść się na kolejny.

Na dworzec PKP wraca "magia"

Przebudowany będzie tunel dla pieszych znajdujący się pod peronem 4. Zostanie wydłużony i połączony bezpośrednio z ul. św. Jana. Do tego Odbudowany ma zostać legendarny peron 5. Jak informuje PKP PLK, będzie on wyposażony w pochylnię i windę tak, aby osoby niepełnosprawne mogły się na niego bez problemów dostać. 

Peron widmo czy peron z Hogwartu?

Peron 5 początkowo miał być tymczasowy, powstał w 2010 roku podczas przebudowy czterech podstawowych peronów na dworcu w Katowicach. Bezpośrednio na dworcu próżno było go jednak szukać. Do legendy przeszły historie, jak pasażerowie spieszący się na pociąg odjeżdżający z peronu 5 trafiali do Hogwartu, co według nich, było o wiele łatwiejsze, niż znalezienie piątego, zagubionego peronu. - czasem niełatwo go znaleźć. W 2014 roku, po zakończonym remoncie dworca w Katowicach, zdecydowano o pozostawieniu tego peronu z zaznaczeniem że nie będzie remontowany.

Peron pozostanie i będzie działał jako rezerwowy, w razie zakłóceń czy perturbacji w ruchu pociągów (obecnie zatrzymuje się tu jeden pociąg), ale też będzie wykorzystywany w czasie, gdy ruch na stacji w Katowicach będzie wzmożony, czyli m.in. latem, w okresie wyjazdów kolonijnych - wyjaśniał 10 lat temu ówczesny, rzecznik prasowy śląskiego oddziału Polskich Linii Kolejowych, Jacek Karniewski.

Teraz, w końcu się to zmieni.

Inwestycja za 7 miliardów, to się już dzieje

PKP PLK na początku września rozpoczęło przebudowę linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. Pierwsza faza dotyczy przebudowy torów na katowickich stacjach i przystankach: Zawodzie, Brynów oraz Ligota. Zlecono też wyburzenie i budowę 6 nowych wiaduktów drogowo-kolejowych w Katowicach.

Na trzech z sześciu ruch jest już wyłączony lub ograniczony, to wiadukt:

  • drogowy w ciągu ul. Bagiennej na DK79 Katowice-Mysłowice
  • kolejowy nad ul. Graniczną w śródmieściu Katowic
  • kolejowy nad ul. Kłodnicką w Ligocie

Podobny los ma czekać wkrótce wiadukty nad ul. Mikołowską, które planowane jest na 7 października, nad ul. Załęską na granicy Starej Ligoty i Brynowa oraz nad linią kolejową przy ul. Przodowników na granicy Starej Ligoty i Brynowa. Dwa pozostałe będą zamknięte w listopadzie.

Inwestycja ma się zakończyć za 3-4 lata i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.