Katowice instalują supersystem do sterowania ruchem w mieście
Katowice chcą usprawnić ruch w mieście dzięki pomocy ITS, czyli Inteligentnemu Systemowi Transportowemu.
- Głównym celem wdrożenia ITS jest podniesienie atrakcyjności transportu publicznego oraz poprawa płynności ruchu na terenie miasta. Dodatkową funkcją systemu będzie m.in. informacja dla kierowców o trasach alternatywnych poprzez tablice zmiennej treści, np. w przypadku zamknięcia tunelu. Priorytetowo zostaną potraktowane autobusy i tramwaje. Będą także tablice informujące o ilości dostępnych miejsc parkingowych w strefie śródmiejskiej – mówi Marcin Krupa prezydent Katowic. – To wszystko powinno sprawić, że ruch na głównych arteriach miasta będzie płynniejszy i dzięki temu zmniejszy się emisja spalin oraz poziom generowanego hałasu. Dodatkowo, w ramach ITS powstaje platforma planowania podróży, gdzie mieszkańcy znajdą informacje o natężeniu ruchu, prowadzonych robotach drogowych czy wolnych miejscach parkingowych.
Aplikacja powie, gdzie możesz zaparkować
ITS zostanie wdrożony na terenie Katowic w ciągach ulic obejmujących 112 wybranych skrzyżowań. Jego działanie w praktyce oznaczać będzie automatyczne sterowanie sygnalizacją, co ma zapewnić większą niż dotychczas płynność ruchu. Ważną funkcją będzie także bieżące informowanie o zatorach ulicznych oraz wprowadzenie priorytetu w postaci zielonego światła dla tramwajów na skrzyżowaniach.
Modernizacji zostanie poddanych 112 skrzyżowań – zostaną wyposażone w nowoczesne narzędzia do monitorowania ruchu i sterowania nim. W mieście pojawi się 17 znaków zmiennej treści. Z kolei systemem inteligentnego parkowania zostanie objętych ponad 2 tys. miejsc postojowych, a informacje na temat ich zajętości będą wyświetlane na 12 tablicach rozmieszczonych w mieście.
Pojawi się również internetowa platforma komunikacyjna — także w formie aplikacji mobilnej — która ułatwi znalezienie wolnych miejsc parkingowych w Strefie Płatnego Parkowania czy na terenie Centrów Przesiadkowych. Informacja ta będzie uzupełniona 12 tablicami stacjonarnymi pokazującymi stan zajętości miejsc w danym rejonie miasta. Platforma w czasie rzeczywistym informować będzie o warunkach na drodze czy prowadzonych robotach. W ramach wdrożenia ITS wybudowane zostanie również 25 kilometrów nowej kanalizacji światłowodowej.
W ramach realizacji została zaprojektowana aplikacja do sterowania ruchem drogowym SPRINT/SCATS pozwalająca zarządzać ruchem poprzez sterowanie sygnalizacją świetlną – pracuje ona w czasie rzeczywistym. Dzięki temu sterowanie ruchem jest w pełni automatyczne, ale operatorzy Centrum Sterowania Ruchem mogą w każdej chwili przejąć kontrolę nad działaniem systemu.
Katowicki system zostanie zintegrowany z systemem SDIP Zarządu Transportu Metropolitalnego, w celu zapewnienia priorytetu przejazdu pojazdom komunikacji publicznej. Przyczyni się to do ulepszenia funkcjonowania komunikacji zbiorowej.
Za zaprojektowanie i wdrożenie systemu odpowiada wyłoniona w przetargu firma Sprint z Olsztyna, a jednym z głównych zadań będzie modernizacja 112 sygnalizacji świetlnych oraz powstanie centrum monitoringu Centrum Sterowania Ruchem. CSR będzie współpracowało z Centrum Monitoringu Miejskiego. System o wartości ok. 88,6 mln zł jest dofinansowany ze środków unijnych kwotą ponad 67,2 mln zł.