Katowice: Centrum Przesiadkowe „Zawodzie” jest już gotowe [ZDJĘCIA, WIDEO]

2020-12-07 18:08

400 miejsc parkingowych, przystanki tramwajowe i autobusowe, a także parking dla rowerów. Pierwsze z dwóch nowych centrów przesiadkowych w Katowicach zostało otwarte. Mowa o tym zlokalizowanym w miejscu dawnej pętli tramwajowej na Zawodziu. Szczegóły na slask.eska.pl

Pierwsze z dwóch nowych centrów przesiadkowych już gotowe.

Mowa o tym zlokalizowanym w katowickiej dzielnicy Zawodzie. To konkretne centrum przesiadkowe ma służyć przede wszystkim mieszkańcom Sosnowca, Jaworzna czy Mysłowic, którzy zamiast stać w korkach do centrum Katowic, będą mogli zostawić samochód na wjeździe do miasta i przesiąść się na komunikację miejską.

- Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści dla mieszkańców. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Doświadczenia wielu miast pokazują, że węzły przesiadkowe stają się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, przez co przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach. Tym samym zmniejsza się emisja hałasu i spalin – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic. - Aby zachęcić do korzystania z transportu publicznego musimy stwarzać komfortowe warunki. Takie dają nam właśnie centra przesiadkowe, które umożliwia transport łączony, najczęściej dojazd samochodem na parking i dojazd do centrum miasta komunikacją miejską. Niestety pandemia koronawirusa dotknęła m.in. komunikację publiczną. Wynalezienie szczepionki daje jednak nadzieję, że sytuacja szybko wróci do normy. Nie chcemy jednak czekać kilku miesięcy, tylko już dziś zachęcać kierowców do testowania centrów przesiadkowych. Na czas pandemii będzie można parkować na ich terenie bez konieczności posiadania biletów. Gdy obostrzenia zostaną zniesione - parkowania pozostanie bezpłatne – na podstawie dowolnego biletu zakodowanego na karcie ŚKUP – zapowiada Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Kto będzie mógł skorzystać z parkingu przy Centrum Przesiadkowym „Zawodzie” ?

W tej chwili tak na prawdę każdy i to zupełnie za darmo. Chodzi o to żeby przyzwyczaić kierowców do korzystania z centrum przesiadkowego. Mimo pandemii mieszkańcy aglomeracji nie muszą się obawiać korzystania z parkingu, bo wjazd i wyjazd będzie się odbywał bezdotykowo.

- Podczas pandemii, w okresie testowym, kierowcy wjeżdżający na parking centrum przesiadkowego nie będą musieli nic robić. Szlaban podniesie się automatycznie przy wjeździe i wyjeździe. Po zaparkowaniu kierowcy będą mogli kontynuować podróż do centrum tramwajem - dodaje Krupa.

Parking będzie działał w tych samych godzinach co komunikacja miejska, czyli od godz. 4:00 do 24:00.

Centrum Przesiadkowe Katowice-Zawodzie już otwarte

Na terenie CP „Zawodzie” znajduje się też zadaszony parking dla rowerów, a w przyszłości pojawi się tam stacja wypożyczania rowerów miejskich.

Centrum Przesiadkowe „Zawodzie” zostało tak zaprojektowane, żeby pasażerowie mogli się przesiadać bezpośrednio z autobusu na tramwaj.

Autobusy zatrzymują się na nowych przystankach zlokalizowanych na tyle blisko przystanków tramwajowych, że pasażerowie mogą korzystać z obu środków transportu na zasadzie „door to door” . To na pewno ułatwi osobom przyjeżdżającym z ościennych miast dostanie się do centrum Katowic. Ma to też zachęcić do przesiadki z auta na komunikację miejską. Choć jak na razie przez zawodzie nie będzie przejeżdżało więcej autobusów czy tramwajów.

- Trasy linii komunikacji miejskiej pozostają na chwilę obecną bez większych zmian, dostosowane zostają jedynie do nowej infrastruktury, jednak pasażerowie nie muszą już czekać na tymczasowych przystankach, oddalonych kilkaset metrów od siebie, co jest istotne w warunkach jesienno-zimowych. Docelowo jednak rozkłady ulegną zmianom, tak aby zwiększyć wykorzystanie potencjału tramwajowego na połączeniu do Centrum. Ponadto wiosną przy obu centrach przesiadkowych zamontowane zostaną stacje z rowerami miejskimi – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu.

Ile to wszystko kosztowało?

Koszt budowy budynku dworca, w którym znajduje się m.in. zaplecze socjalne dla kierowców i motorniczych, kiosk, punkt sprzedaży biletów i toalety, a także ogrzewana poczekalnia dla pasażerów, parkingu dla 405 samochodów, wiaty dla 36 rowerów, wiaty peronowej, miejsc postojowych dla autobusów i punktów Kiss&Ride wyniosła 95,2 mln złotych.

W tym samym czasie budowane było również Centrum Przesiadkowe „Brynów”, które zostanie otwarte 8 grudnia. Obiekt zlokalizowany na południu Katowic był nieco tańszy. Jego budowa kosztowała 89,4 mln złotych.

QUIZ. Kultowe filmy lat 90. Usunęliśmy tylko JEDNO słowo! Dasz radę je rozpoznać?

Pytanie 1 z 15
"American..." (1999 r.)