W połowie roku 2026 może ruszyć produkcja samochodów Izera w Jaworznie. Taki termin przewiduje harmonogram budowy fabryki. Generalnym wykonawcą ma być firma Mirbud, która podpisała list intencyjny ze spółką ElectroMobility Poland, odpowiedzialną za inwestycję w pierwszy polski samochód elektryczny.
Gdzie powstaje fabryka Izery?
Strony wyraziły wolę realizacji kompleksowych robót budowlanych na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG), a następnie oddania do użytkowania obiektów budowlanych fabryki samochodów elektrycznych o mocach produkcyjnych wynoszących 150 tys. sztuk samochodów rocznie.
Teren Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, planowany m.in. pod przyszłą fabrykę samochodów elektrycznych, to ok. 300 ha głównie poprzemysłowych gruntów w rejonie ul. Wojska Polskiego, w pobliżu węzła drogi ekspresowej S1 i bocznicy kolejowej. Sama fabryka samochodów miałaby zająć ok. 120 ha. Jesienią EMP stała się właścicielem 117 ha gruntu w JOG i pierwszym tamtejszym inwestorem.
Tak wygląda prototyp samochodu Izera
Zobacz zdjęcia
Kiedy powstanie fabryka Izery?
Według EMP wybór generalnego wykonawcy i podpisanie stosownych umów umożliwiłyby uruchomienie masowej produkcji samochodów do połowy 2026 r. Dotąd spółka deklarowała uruchomienie produkcji polskiego elektryka w grudniu 2025 r., a sprzedaż - w 2026 r.
Rozstrzygnięcie przetargu na budowę zakładu produkcyjnego to ostatni ważny krok na drodze do rozpoczęcia produkcji samochodów marki Izera. Fabryka będzie gotowa w ciągu 23 miesięcy od wbicia symbolicznej, pierwszej łopaty - powiedział, cytowany w informacji EMP, prezes tej spółki Piotr Zaremba.
Co dalej z projektem Izera 2024?
Czego w takim razie potrzeba, aby fabryka Izery w Jaworznie powstała? Pieniędzy. I to ogromnych! Wartość kontraktu nie została ujawniona, ale wiadomo, że potrzeba minimum 6 mld zł. Obecnie większościowym akcjonariuszem tego potencjalnego producenta projektowanego samochodu elektrycznego Izera jest Skarb Państwa (90,8 proc.); pozostali akcjonariusze mają po 2,3 proc. udziałów. A zatem 6 mld zł musiałby wyłożyć Skarb Państwa.
Jest jednak cień szansy na to, że w budowę fabryki samochodów elektrycznych zainwestują prywatni inwestorzy.
"Na szczęście są inwestorzy, którzy chcą wchodzić w projekt elektromobilności i jest szansa, że właśnie w tę stronę to pójdzie” - zasugerował minister aktywów państwowych Borys Budka, informując jednocześnie, że rząd chce uratować ogromny teren dla dużej inwestycji, bo „projekt Izera to jedno z wielu kłamstw poprzedniego premiera Mateusza Morawieckiego".
Ile będzie kosztowała Izera?
Cena samochodu Izera jeszcze rok temu miała nie przekraczać 150 tys. zł. Jednak w ostatnim czasie europejski i polski rynek podbijają o wiele tańsze i bardzo dobrze wyposażone samochody elektryczne z Chin. Aby produkcja w Jaworznie byłą opłacalna, cena Izery nie może przekroczyć 100 tys. zł.
Docelowo fabryka w Jaworznie ma zatrudniać 3 tys. pracowników i być przygotowana do produkcji 150 tys. aut rocznie w pierwszym etapie - z możliwością rozbudowy mocy produkcyjnych do 300 tys. samochodów rocznie.