Jeden z najdłuższych mostów w Polsce powstaje w Śląskiem. Pomoże w odkorkowaniu miasta

2025-08-14 18:20

Budowany most na Odrze, łączący miejscowości Łubowice i Ciechowice na północ od Raciborza, ma zostać oddany do użytku w styczniu 2027 roku – poinformował w czwartek Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, będący inwestorem.

Gdzie w Śląskiem powstaje nowy most?

Nowy most na Odrze, łączący Łubowice z Ciechowicami na północ od Raciborza, będzie miał ponad 630 metrów długości i powstaje wraz z drogami dojazdowymi do najbliższych dróg publicznych w ciągu drogi wojewódzkiej nr 421, w pobliżu przeprawy promowej. Konstrukcja będzie składała się z 13 przęseł o rozpiętości od 40 do 50 metrów.

Jak informuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a właśnie rozpoczął się nowy etap – nasuwanie gotowych elementów podłużnych. Dyrektor katowickiego ZDW, Zbigniew Tabor, wyjaśnił, że na stanowisku przy brzegu powstają segmenty o długości 25 metrów, które kolejno są zbrojone, betonowane i nasuwane. Ten cykl powtarza się co siedem dni.

Przewidujemy, że ustrój nośny mostu będzie gotowy w ciągu sześciu miesięcy. Cała budowa jest jednak skomplikowana, wymaga wykonania m.in. dylatacji i urządzeń odwadniających. Obiekt będzie gotowy za rok, a oddanie do użytku planujemy na styczeń 2027 r. – podkreślił dyrektor Tabor.

Oddanie mostu powinno znacząco odciążyć Racibórz – dzięki nowej przeprawie ruch w południowo-zachodniej części województwa śląskiego w kierunku Opolszczyzny będzie mógł omijać miasto, co wpłynie na zmiany w organizacji ruchu w Raciborzu i powiecie.

Inwestycja w pow. raciborskim. Co obejmie?

Nowa inwestycja obejmuje również budowę odcinka drogi wojewódzkiej DW421, łączącego drogę powiatową DP3500S po zachodniej stronie Odry z DW915 po stronie wschodniej. Zmieniony przebieg DW421 połączy Zawadę Książęcą z Łubowicami. Dojazd do mostu poprowadzi od strony Ciechowic drogą wojewódzką nr 915, a od strony Łubowic – od drogi powiatowej DP3500S. Łączna długość dróg dojazdowych wyniesie ponad 2 km.

Budowa mostu była planowana od wielu lat, a przygotowania wsparła dotacja z rządowego programu „Mosty dla Regionów” przekazana w listopadzie 2019 r. na dokumentację, której koszt wyniósł ok. 4,3 mln zł, z czego 3,4 mln zł pochodziło z budżetu państwa. Szacunkowy koszt inwestycji wówczas wynosił 112,7 mln zł.

Umowę na realizację budowy katowicki ZDW podpisał w styczniu ubiegłego roku. Wartość zamówienia to 293,7 mln zł brutto. Wykonawcą została firma Strabag Infrastruktura Południe, która złożyła najkorzystniejszą z pięciu ofert. Inwestycję wspiera dotacja z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 270,5 mln zł.

Zobaczcie zdjęcia z "placu" budowy w galerii.

Śląsk Radio ESKA Google News