Centrum przesiadkowe w Gliwicach. Umowa została podpisana
To ma być prawdziwa drogowa i krajobrazowa rewolucja w samym centrum Gliwic. Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę z firmą Eurovia Polska SA - wykonawcą Centrum Przesiadkowego w Gliwicach. Koszt tej inwestycji to ponad 41 mln zł. Prace mają potrwać około dwóch lat.
- Zmiany będą spektakularne, nie tylko ze względu na estetykę, ale przede wszystkim na rozwiązania drogowe, które zostaną wprowadzone. Wszystko dzięki realizacji nowoczesnego systemu komunikacyjnego, integrującego funkcjonalnie i przestrzennie wszystkie środki transportu publicznego włącznie z ruchem pieszym i rowerowym oraz parkingami - informuje ZDM Gliwice w specjalnie wydanym komunikacie.
Przebudowa układu drogowego dla realizowanego Centrum Przesiadkowego - po południowej stronie dworca kolejowego, za którą odpowiedzialny jest Zarząd Dróg Miejskich, obejmuje:
- ul. Bohaterów Getta Warszawskiego,
- fragment ul. Zwycięstwa,
- plac przed dworcem PKP,
- ul. Okopową,
- ul. Na Piasku.
Zmiany dotyczyć będą także placu Piastów, odcinka ulic: Jagiellońskiej, Piwnej oraz ciągu pieszo-rowerowego w ciągu ul. Gen. Leona Berbeckiego na odcinku od Alei Przyjaźni do ul. Fredry.
Centrum Przesiadkowe w Gliwicach. Prace potrwają 2 lata. Mieszkańców i kierowców czekają utrudnienia
Bus-pasy czy zmienna ilość pasów ruchu dostosowana do potrzeb wynikających z przeprowadzonych wcześniej analiz ruchu - tak będzie wyglądała po przebudowie, w wielkim skrócie, ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Nie mniejsze zmiany obejmą ul. Zwycięstwa, gdzie na odcinku od skrzyżowania ul. Bohaterów Getta Warszawskiego do skrzyżowania z ulicą Dubois zlikwidowane zostanie torowisko oraz przystanek autobusowy, a po wschodniej stronie ul. Zwycięstwa, powstanie ciąg pieszo-rowerowy.
Zupełnie się też doskonale nam znany Plac Piastów - zlikwidowana zostanie obecna forma węzła przesiadkowego. W nowym wydaniu, na placu Piastów, ruch poprowadzony będzie na zasadzie jednokierunkowego przejazdu. Nie zabraknie także ciągów pieszo-rowerowych.
ZOBACZ TAKŻE: Zabrze: Pożar w Szpitalu Miejskim. Ewakuowano 19 pacjentów z oddziału covidowego
Zmiany obejmą także ul. Okopową, którą czeka rozbudowa na odcinku: od skrzyżowania z placem Piastów w kierunku budynku dworca kolejowego. Projektant przewidział połączenie dotychczas nieprzejezdnej ul. Okopowej z pętlą przy placu dworcowym. Ruch po niej odbywał się będzie w jednym kierunku - od placu Piastów do placu dworcowego. Kolejny etap robót związany będzie z przebudową ul. Na Piasku gdzie powstaną miejsca postojowe zarówno po wschodniej jak i zachodniej stronie ulicy.
Gliwice: Plac przed dworcem PKP zmieni się nie do poznania
To będzie najbardziej fundamentalna zmiana. Plac przed dworcem PKP stanie się obszarem o jednolitej nawierzchni z płyt granitowych, z przeznaczeniem wyłącznie dla pieszych i rowerzystów a także z ustawioną fontanną, z której woda tryskać będzie do wysokości 4 metrów z 20 strumieni. Po wschodniej stronie placu, na przedłużeniu ul. Zwycięstwa powstanie pętla, na której zlokalizowane zostaną przystanki autobusowe linii A4, a także miejsca do krótkiego postoju, tzw. kiss&ride
W ramach realizacji inwestycji nie zabraknie też zieleni. Nasadzone zostaną tulipanowce amerykańskie, głogi pośrednie, glediczje oraz platany klonolistne’. Swoje miejsce znajdą także rośliny cebulowe - mieszanki składające się z narcyzów, czosnków ozdobnych oraz krokusów wielkokwiatowych. Wypełnią one każdą wolną przestrzeń. Zmiany, wprowadzone po południowej części dworca PKP sprawią, że ten kwartał miasta będzie nie tylko nowoczesny i funkcjonalny, ale także zielony. Wszystko na miarę XXI wieku - ZDM GLIWICE.