Roraty 2023. Pytania i odpowiedzi roratnie z Promyczka
Sprawdź pytania roratnie i poprawne odpowiedzi z wydawnictwa Płomyczek.
Roraty 2023 z Płomuczkiem
Roraty 4 grudnia
1. Kto jest bohaterem tegorocznych rozważań?
Darek, Agatka, wujek Bernard.
2. Jaki jest cel wycieczki, na którą jadą dzieci. W jaką podróż wujek Bernard chce je zabrać? Dlaczego podróż będzie niezwykła?
To będzie tajemnicza podróż. Niezwykła będzie dlatego, że to podróż w czasie.
3. Dlaczego warto znać historię? Czemu znajomość historii swojego kraju, rodziny jest tak bardzo ważna?
Każda historia zawiera jakąś mądrość dla każdego człowieka. Można się od niej wiele nauczyć. Dzięki historii możemy się dowiedzieć o wydarzeniach z naszego kraju i poznać przeszłość naszej rodziny.
Roraty 5 grudnia
1. O jakim wehikule czasu myślał wujek Bernard? Kto był jego kierowcą?
Chodziło o stary zniszczony samochód. Kierowcą był ojciec Andrzej.
2. Do jakiego zakonu należą wujek Bernard i ojciec Andrzej? Co było charakterystyczne w ich stroju?
Zakon franciszkanów. Franciszkanie chodzą w brązowych habitach przewiązanych sznurem.
Roraty 6 grudnia
1. Z jaką osobą związany jest zakon franciszkanów?
Ze św. Franciszkiem z Asyżu, który żył na przełomie XII i XII wieku.
2. Wymień jakieś charakterystyczne cechy franciszkanów.
Znak tau czyli krzyż przypominający literę T, brązowy habit, miłość do bliźniego, świat przyrody i zwierząt, ubóstwo, miłość do modlitwy i kontemplacji.
Roraty 7 grudnia
1. Do jakiego miejsca zabrał dzieci wujek Bernard? Dlaczego to miejsce było szczególne?
Stary klasztor sprzed wielu wieków pod wezwaniem św. Franciszka pełen zabytków, witraży i rzeźb przedstawiających życie św. Franciszka.
2. Co najbardziej zachwyciło dzieci, kiedy wujek pokazał im klasztor?
Obrazy przedstawiające historię św. Franciszka.
Roraty 9 grudnia
1. Każdy franciszkanin musi naśladować w swoim życiu dwie osoby. Jakie?
Pana Jezusa i św. Franciszka.
2. Co to znaczy, że każdy franciszkanin ma żyć w ubóstwie?
Każdy franciszkanin nie powinien się przywiązywać do rzeczy materialnych i dzielić się z tymi, którzy mają mniej.
3. Jakie jeszcze zadania podejmują franciszkanie?
Prowadzą parafie, udzielają sakramentów, głoszą Słowo Boże, uczą szacunku do przyrody.
Roraty 11 grudnia
1. Kim był Franciszek, zanim postanowił zmienić swoje życie?
Był synem bardzo bogatego kupca. Lubił używać życia i się bawić. Często kłócił się z ojcem.
2. W jakim momencie swojego życia przeżył nawrócenie?
Wydarzyło się to w czasie wyprawy wojskowej, z której wrócił ciężko chory.
3. Jakie słowa Franciszek usłyszał od Pana Jezusa w czasie snu?
Były to słowa "Franciszku, odbuduj mój Kościół".
Roraty 12 grudnia
1. Przypomnijmy sobie jeszcze raz: jakie słowa wypowiedział Pan Jezus do św. Franciszka?
Jezus powiedział: "Franciszku, odbuduj mój Kościół".
2. Jak na początku Franciszek rozpoczął realizację tych słów?
Zaczął odbudowywać małą kapliczkę w San Damiano.
3. Jak jeszcze Franciszek miał odbudować Kościół?
Jezusowi głównie chodziło o duchowość. Franciszek miał odbudować Kościół jako społeczność a nie tylko budynek. Przez przywrócenie ducha miłości, prostoty i służby w Kościele. By ludzi kochali bliźnich i dbali o potrzebujących.
Roraty 13 grudnia
1. Kto wpadł na pomysł, żeby zbudować szopkę?
Święty Franciszek z Asyżu.
2. O czym miała przypominać ta szopka?
Szopka ma pokazywać, że każdy dzień jest radością, bo w naszych sercach rodzi się Jezus. Szopka miała przypominać nam każdego dnia o Bożym Narodzeniu.
3. Dlaczego Franciszek chciał, żeby ludzie każdego dnia pamiętali o Bożym Narodzeniu?
Dlatego, że przez narodzenie Jezusa Bóg pokazuje, jak bardzo nas kocha. Boże Narodzenie jest znakiem miłości.
Roraty 14 grudnia
1. Jakie wydarzenie zainspirowało św. Franciszka, żeby zacząć budować szopki?
Św. Franciszek miał wizję narodzenia Jezusa Chrystusa, jakby sam był w Betlejem. Postanowił tę wizję zrealizować i dać innym możliwość przeżywania narodzenia Jezusa.
2. Dlaczego do dzisiaj istnieje zwyczaj budowania szopek?
By każdy mógł zobaczyć Boże Narodzenie, nawet gdy nie jedzie do Ziemi Świętej, przypomnieć sobie o nim i by zrozumieć, że każda ziemia może być święta.
Roraty 15 grudnia
1. Jak jeszcze inaczej Franciszek chciał pokazać, kiedy Jezus przychodzi na świat?
Św. Franciszek chciał budować szopki w kościołach i domach, aby w ten sposób pokazywać, że Jezus przychodzi na świat w każdym miejscu.
2. W jaki sposób Boże Narodzenie dzieje się w każdej Mszy św.
Wtedy, gdy wino i chleb stają się Krwią i Ciałem Pana Jezusa. Wówczas następuje ponowne przyjście na świat Jezusa.
3. Jak Pan Jezus w czasie Mszy św. chce przychodzić do człowieka?
Chce rodzić się w naszych sercach. I chce być w nas obecny w komunii świętej.
Roraty 16 grudnia
1. Jak jeszcze możemy w naszej codzienności świętować Boże Narodzenie?
Świętujemy wtedy, gdy czynimy dobro drugiemu człowiekowi, pokazując, że go kochamy.
2. Jak możemy w naszej codzienności kierować się miłością?
Gdy w drugim człowieku widzimy Jezusa i czynimy dla niego dobre rzeczy, to wtedy kierujemy się miłością.
3. Czy łatwo jest nam na co dzień kierować się miłością do drugiego człowieka?
Niestety nie. Ale trzeba się starać.
Roraty 18 grudnia
1. O jakim szczególnym elemencie bożonarodzeniowej szopki usłyszeliśmy dziś?
O gwieździe betlejemskiej.
2. Dlaczego gwiazda betlejemska była taka ważna? Komu wskazała drogę do Pana Jezusa?
Gwiazda betlejemska pokazała drogę Trzem Królom, czyli mędrcom ze Wschodu, do miejsca narodzenia Pana Jezusa.
3. Jak dziś każdy z nas może być dla innych taką betlejemska gwiazdą?
Możemy przyprowadzić innych do Kościoła. Możemy też świecić jak gwiazda dobrze czyniąc innym.
Roraty 19 grudnia
1. O jakich postaciach z szopki usłyszeliśmy dziś?
O rolniku, owieczkach i wilku.
2. Dlaczego wilk i owca występują razem w szopce?
Dlatego, że w szopce wilg nie robi krzywdy owcy. Św. Franciszek kochał przyrodę i przy nim nawet drapieżne zwierzęta stawały się potulne.
3. Czego uczy nas historia wilka, który spotkał św. Franciszka?
Ta historia uczy nas, że każdy, nawet wilk, może odmienić swoje życie i stać się lepszy.
Roraty 20 grudnia
1. Co w szopce robiły wołek i osiołek?
Rozmawiały między sobą, a według podań ogrzewały oddechem Dzięciątko.
2. O czym rozmawiały między sobą?
Rozmawiały tym, że Boże Narodzenie jest najważniejszą nocą w historii świata. Mówiły też o tym, że Chrystus przyszedł na świat, by nieść miłość, pokój i nadzieję.
3. Czego uczy nas historia wołka i osiołka, które były w szopce przy narodzeniu Pana Jezusa?
Uczy nas tego, że narodzenie Jezusa przyniosło pokój i radość wszystkim na ziemi: ludziom i zwierzętom.
Roraty 21 grudnia
1. Co robiły aniołki, które znajdowały się przy narodzinach Pana Jezusa?
Aniołki troszczyły się i opiekowały Panem Jezusem. Jeden grał na trąbce, drugi zamiatał w grocie, a trzeci śpiewał kołysankę.
2. Jakie zadania miały? Jaką funkcję pełnił tajemniczy niewidzialny anioł?
Aniołki są symbolem troski i opieki. Specjalną funkcję miał niewidzialny anioł, który według legendy stał obok kołyski i czuwał nad Dzieciątkiem.
3. Każdy z nas ma swojego anioła stróża, ale czy wiesz, jakie jest jego zadanie? Czy modlisz się do niego?
Anioł stróż to taki nasz prywatny ochroniarz. Nie widać go, gołym okiem, ale możemy odczuć jego duchowa obecność.
Roraty 22 grudnia
1. O kim dziś była mowa w opowiadaniu? Kim były te postacie?
To byli pastuszkowie.
2. Co pastuszkowie przynieśli Jezusowi? Dlaczego te dary były ważne dla Pana Jezusa?
To były bardzo skromne dary: koszyk z jabłkami. pieczone ciasteczka, ciepły kożuch. Są symbolem prostoty i pokory. Wierność Panu Bogu jest najważniejsza w życiu.
3. Jak w naszej codziennej postawie możemy naśladować pastuszków?
Możemy ich naśladować głównie skromnie żyjąc. Przez życie w prosty sposób możemy pokazywać innym radość z narodzenia Pana Jezusa, niosąc miłość i pokój.
Roraty 23 grudnia
1. Czego uczy nas betlejemska szopka?
Uczy nas wielu rzeczy, ale przede wszystkim wstrzemięźliwości i skromnego życia.
2. Jak momenty w naszej codzienności pozwalają nam uobecniać Boże Narodzenie?
Przede wszystkim poprzez odnajdywanie bliskości z innymi.
3. Komu zawdzięczamy zwyczaj budowania szopek w Kościele?
Świętemu Franciszkowi.