Ranking miast przyjaznych kierowcom 2024
10. Rzeszów
Z plusów - niskie koszty skorzystania z usługi wymiany opon w profesjonalnym punkcie. Reszta nie wygląda już tak dobrze
Polem do rozwoju jest chociażby funkcjonowanie strefy płatnego parkowania. Rzeszów to jedno z niewielu miast, w którym obowiązuje aż 12-godzinny okres płatnego postoju w ciągu dnia (poniedziałek-piątek). Nie ma też do wyboru wielu abonamentów. Oprócz tego w przeciągu roku w mieście nie przybyło stacji ładowania samochodów elektrycznych.
Do słabych stron zaliczyć można stosunkowo wysokie ceny paliw w Rzeszowie. Ważną informacją jest również to, że średnie prędkości jazdy nie są wysokie, co może wskazywać na problemy z płynnością ruchu. Odczuwają to zwłaszcza kierowcy przemieszczający się po centrum. Do zajęcia ostatniego miejsca w rankingu przyczyniło się także sporo odnotowanych kolizji drogowych.
9. Białystok
Na niską pozycję miały wpływ stosunkowo wysokie ceny – paliw, wymiany opon oraz ubezpieczenia samochodu, a także skromna oferta aut dostępnych w ramach carsharingu. Miasto ma jednak i mocne strony.
Opłaty za korzystanie ze strefy płatnego parkowania w Białymstoku są wyjątkowo niskie. Miasto proponuje też atrakcyjne abonamenty parkingowe, ale za to system Park & Go szczególnie się nie wyróżnia. Jest tam niska liczba kolizji. Stolicę województwa podlaskiego warto pochwalić także za płynność jazdy. Kierowcy poruszają się po niej z wysoką prędkością
Tylko 28 aut dostępnych na wynajem „na minuty” to bardzo mało, choć w wielu miastach nie jest lepiej. Niskie opłaty parkingowe są równoważone przez wysokie ceny paliw – na przykład średnia cena LPG w minionym roku była najwyższa. Białostocczanie słyszą też jedne z wyższych kwot, kiedy chcą ubezpieczyć auto.
8. Kielce
Szeroki wybór korzystnych abonamentów. Opłaty w SPP obowiązują tylko w dni robocze od 9 do 17, czyli przez 8 godzin. Mocną stronę Kielc stanowi również bezpieczeństwo – kolizji odnotowano mało. Najniższe oferty ubezpieczenia samochodu w stolicy świętokrzyskiego też wypadają nieźle.
Niska prędkość jazdy – w tej kategorii Kielce wypadły najgorzej z miast. Poza tym oferta wynajmu „aut na minuty” nie istnieje. Kielce mają także słabo rozbudowaną infrastrukturę dla samochodów elektrycznych. Owszem, można otrzymać tanią ofertę ubezpieczenia OC, a na ceny paliw raczej nie ma co narzekać, za to wymiana opon należy do bardzo kosztownych.
7. Katowice
Pozycja Katowic mocno się zmienia z roku na rok.
Najlepiej wypadły w kwestii średnich prędkości osiąganych w centrum i poza nim – mimo że, podobnie jak w wielu większych miejscowościach, w godzinach szczytu na ulicach tworzą się korki. Katowice wyróżniły się też średnimi cenami benzyny, oleju i gazu. Są dostępne abonamenty parkingowe, które nieco rekompensują wysokie opłaty za korzystanie ze strefy płatnego parkowania. Do plusów zaliczymy również liczbę stacji ładowania samochodów elektrycznych.
Najwyższa liczba kolizji drogowych. Być może to też przełożyło się na fakt, że mieszkańcy Katowic nie mogą liczyć na oferty taniego OC.
6. Gdynia
Średnie ceny paliw w Gdyni okazały się korzystne – nieco mniej płaciliśmy tylko będąc na Śląsku. Jednak utrzymanie auta w tym mieście nie należy do najtańszych. Mieszkańcy muszą nieco więcej zapłacić za ubezpieczenie czy wymianę opon niż kierowcy z innych zestawianych miejscowości. Również gdyńska strefa płatnego parkowania stanowi sporo obciążenie dla portfela. Jest aż 8 parkingów typu Park & Ride.
Bez problemu znajdziemy w Gdyni auto na minuty. Miasto nie tylko zdeklasowało konkurencję w swojej kategorii, ale i świetnie wypada na tle wszystkich miast z obu rankingowych kategorii. Nikt nie powinien mieć tam również problemów z naładowaniem samochodu elektrycznego.
5. Radom
Na wyróżnienie zasługuje za bezpieczeństwo jazdy – najmniejsza liczba zgłoszonych kolizji w całej stawce pozwoliła na zgarnięcie maksymalnej liczby punktów w tej kategorii. Kierowcy nie mogą też narzekać na strefę płatnego parkowania, w tym na godziny funkcjonowania i abonamenty parkingowe. Radom w ogólnym rozrachunku wypada nieźle pod tym względem na tle analizowanych miast poniżej 300 tys. mieszkańców.
Bolączką kierowców mogą być natomiast stosunkowo wysokie ceny paliw w Radomiu, jak również średnie prędkości jazdy, zwłaszcza po centrum.
4. Toruń
Płynność ruchu samochodowego w tym mieście jest na dobrym poziomie. Chociaż zapewne wiele osób uzna, że sytuacji drogowej daleko do ideału i roboty drogowe czy korki w Toruniu potrafią dać się we znaki, to przemierzając centrum nie powinniśmy mieć powodów do narzekania na średnią prędkość.
Infrastruktura dedykowana toruńskim kierowcom się rozwija. W 2023 udostępniono dwie strefy Park & Ride, gdzie można zaparkować prawie 440 pojazdów. W mieście znajduje się także stosunkowo dużo ładowarek do samochodów elektrycznych. Istotna jest też statystyka pokazująca, że kolizje w Toruniu zdarzają się rzadziej niż w innych miastach
3. Częstochowa
Zaczynami podium. Częstochowskich kierowców z pewnością cieszą oferty niskich składek za ubezpieczenie OC. Jest też niewielka liczba kolizji. W oszczędnościach pomagają też korzystne ceny wymiany opon. Kolejny plus to bardzo dobrze funkcjonująca strefa płatnego parkowania. Częstochowa jest wysoko punktowana zarówno za liczbę godzin, w których obowiązują opłaty za postój, jak i za koszty pozostawienia samochodu w SPP. Zaletę stanowi także dostępność miejsc na parkingach typu Park’n Go.
Warto wspomnieć o infrastrukturze dla samochodów elektrycznych. Na tym polu miasto poradziło sobie naprawdę przyzwoicie. Kwestiami, które wymagają poprawy, są natomiast płynność ruchu oraz ceny paliw. Częstochowa może też zwiększyć swoje szanse na zwycięstwo za rok, wprowadzając możliwość wynajęcia aut „na minuty”.
2. Gliwice
Gliwice w tym roku wymieniły się miejscami z Częstochową.
Mocną stroną okazała się płynność ruchu, poświadczona wysokimi średnimi prędkościami jazdy – w szczególności poza centrum. Patrząc na najniższe w tabeli ceny paliw, Gliwice również powinny zyskać w oczach zmotoryzowanych.
Bardzo dobre wyniki odnotowano w kategoriach związanych z liczbą kolizji, a także z najniższymi dostępnymi ofertami OC. Maksimum punktów nie przyznano też za strefy płatnego parkowania. Gliwice w stosunku do innych miast wypadły nieźle, jednak przesądzający był brak rozwiązań typu Park & Ride.
Są niestety wysokie koszty wymiany opon oraz brak możliwości wypożyczenia auta „na minuty”. Innym polem do rozwoju jest infrastruktura dla aut z napędem elektrycznym.
1. Sosnowiec
Sosnowiec to niekwestionowany lider już drugi rok z rzędu.
Ze wszystkich analizowanych miast jedynie w Sosnowcu nie ma wyznaczonych płatnych stref parkowania. Średnie prędkości są stosunkowo wysokie, co zaowocowało maksymalną liczbą punktów w tej kategorii. Najwyższa nota została przyznana także za rozwiniętą infrastrukturę przeznaczoną dla aut elektrycznych.
Biorąc pod uwagę ceny paliw, Sosnowiec również wypada bardzo dobrze, na tym polu lepsze okazały się jedynie Gliwice. Kierowcy nie mogą za to liczyć na najtańszą ofertę składki OC, a pod względem kosztów wymiany opon miasto plasuje się pośrodku stawki. Pomimo świetnego ogólnego wyniku, polem do poprawy jest jeszcze bezpieczeństwo. Dane nie wyglądają źle, ale liczba kolizji mogłaby być niższa.