
Gra w państwa - miasta
Tą rozgrywkę kojarzy chyba każdy. Wystarczy kartka papieru i długopis. Na kartce tworzymy kolumny i przypisujemy im kategorię, po kolei: państwa, miasta, rzecz, rzeka, rośliny, zwierzęta. Rozgrywkę zaczyna jeden z zawodników, podając literę alfabetu. Zawodnicy mają za zadanie znaleźć odpowiedź do każdej kategorii zaczynającą się od podanej litery. Rozgrywka kończy się w momencie, gdy pierwsza osoba uzupełni wszystkie kategorie. 10 punktów otrzymuje gracz, który ma unikalną odpowiedź, 5 punktów - jeśli inny gracz ma taką samą odpowiedź i zero, gdy nie ma żadnej.
Kategorie oczywiście można dowolnie zmieniać w zależności od zainteresowań lub poziomu trudności, na jakim chcemy grać. Zamiast rzek, które są dosyć trudną kategorią szczególnie dla młodszych uczestników gry, można stworzyć bardziej ogólną kategorię "wody", wliczającą również jeziora, zalewy, morza i oceany. Ale dla utrudnienia można dodać np. kategorię "auta", gdzie należy podać markę, typ lub model samochodu. Dzieci mogą grać z rodzicami, a z myślą o nich można stworzyć kategorię "postacie z bajek". Wystarczy ustalić wspólnie szczegóły i gotowe, zabawę czas zacząć!

Gra w czółko
Czółko to jedna z kilku wersji poczciwych, klasycznych kalambur. Zaczyna się od ustalenia kategorii haseł. Można wybrać spośród takich opcji jak np. zwierzęta, postacie z filmów i bajek, postacie historyczne, przedmioty. Następnie jeden z uczestników wymyśla hasło w danej kategorii, zapisuje je na kartce i przykleja na czoło pierwszemu graczowi. Ta właśnie osoba ma za zadanie odgadnąć, kim lub czym jest, zadając pytania pozostałym graczom. Pytania zadaje się w taki sposób, by można było na nie odpowiedzieć prostym "tak" lub "nie". Wygrywa ten, kto najszybciej odgadnie przypisane sobie hasło. Im mniej zadanych pytań, tym bliżej do wygranej.
Gra w Czółko jest dostępna w wielu wersjach m.in. w edycji planszowej lub internetowej. Jeśli nie chcemy grać w tradycyjny sposób, polecamy pobrać aplikację na telefon. Wystarczy wybrać kategorię, która nas interesuje, przyłożyć telefon do czoła i rozpocząć grę. W tym wypadku jednak liczy się czas. Dany uczestnik ma określoną ilość czasu, by odpowiedzieć na jak największą liczbę pytań. Podpowiadają wszyscy pozostali uczestnicy gry. Jeśli gracz odpowie poprawnie, wystarczy przechylić lekko telefon, aby pojawiło się nowe hasło.

Gra w mafię
Mafia to towarzyska gra fabularna, która ma wiele odmian i można ją swobodnie dopasowywać od potrzeb grupy. W oryginalnej wersji polega na walce między niewinnymi Obywatelami Miasta oraz Mafiosami. Ale ze wzgląd na najmłodszych można zdecydować się na lżejszą wersję pt. "Egipcjanie i Mumie", "Kosmici i Ludzie" czy nawet "Uczniowie i Nauczyciele".
Niezależnie od wybranej opcji, jedno z ugrupowań zawsze jest z założenia niewinne, a drugie - złe. O przynależności do danej grupy decyduje losowanie. Należy przygotować kartki z wypisanymi rolami i rozlosować wśród graczy. Najważniejsze jest to, by nikomu nie zdradzić swojej tożsamości. Jedna osoba powinna pełnić rolę Mistrza Gry, czuwając nad przebiegiem losowania, a później nad samą rozgrywką. Złych postaci musi też być mniej. Zwykle stanowią blisko 20-30 proc. graczy, czyli w przypadku 5 osób tylko jeden gracz pełni rolę "złego", ale już przy 10 osobach powinno być trzech "złych".
Rozgrywka toczy się w następujący sposób: Mistrz Gry zapowiada, że zapadła noc. Wszyscy uczestnicy zamykają oczy, budzą się jedynie "źli". Wspólnie wybierają, który z uczestników ma zostać wyeliminowany. Później nastaje dzień i budzą się wszyscy. Od Mistrza Gry dowiadują się, kto odpadł z rozgrywki i wspólnymi siłami próbują wskazać, kto jest przestępcą. Dyskusja musi się zakończyć wskazaniem potencjalnego złoczyńcy, który również odpada z gry. I znów zapada noc.
Frakcja niewinnych wygrywa wtedy, gdy wyeliminuje wszystkich złych. Tymczasem źli muszą wyeliminować jak największą liczbę niewinnych i wygrywają, jeśli w rozgrywce pozostanie taka sama liczba graczy z obu frakcji. Obie drużyny muszą być czujne, wykazać się spostrzegawczością i siłą argumentu potrafić przekonać do swoich racji. Gra przy świątecznym stole do świetna okazja, by przekonać się, kto w rodzinie ma największy dar przekonywania.