Dworzec Roku 2024. Finaliści konkursu
Dworzec w Wadowicach
Budynek dworca w Wadowicach pochodzi z 1888 roku. Przez pierwsze sto lat pełnił funkcję stacji węzłowej, można było stąd dojechać praktycznie do każdego miejsca w Polsce. Obiekt zaczął tracić na znaczeniu po 1989 roku, gdy zamknięty został odcinek linii kolejowej nr 103 w kierunku Trzebini i Oświęcimia.
W 2007 roku nastąpiła przebudowa dworca. To jednak nic nie dało - w 2011 roku kolej zamknęła kasy. W 2016 roku dworzec trafił w ręce gminy, a cztery lata później ogłoszono przetarg na jego remont. Prace zakończyły się w grudniu 2023 roku. Fasada pozostała bez większych zmian, z kolei poczekalnia zmieniła się całkowicie - stała się nowoczesna i wygodna.
Obok poczekalni otwarto "Stację Kultury" - siedzibę Wadowickiego Centrum Kultury z salą konferencyjną i salą ekspozycyjną. Część powierzchni została wydzielona na Strefę Odkrywania Wyobraźni i Aktywności SOWA. Powstały także lokale przeznaczone na strefę relaksu, restaurację i kawiarnię.
Dworzec w Siedlcach
Remont dworca w Siedlcach rozpoczął się latem 2021 roku i zakończył w październiku 2023 roku. W ramach prac zmodernizowano budynek z 1986 roku. Architektura dworca po przebudowie nawiązuje do oryginalnego dworca kolejowego, który uległ zniszczeniu w 1944 roku.
Dworzec zyskał nową elewację, industrialny wygląd, a w nocy - iluminację. Na dachu zamontowano fotowoltaikę, budynek wyposażono m.in. w nowoczesne rozwiązania przeciwpożarowe, monitoring. W środku znalazły się: poczekalnia, windy, kasy biletowe, lokale handlowo-usługowe i toalety.
Dworzec w Koninie
Stary budynek dworca w Koninie został zburzony, a w jego miejsce powstał nowy obiekt wkomponowany w pasaż handlowy. W nowym obiekcie są kasy PKP i PKS, a w centrum handlowym działa ponad 20 marek i strefa restauracyjna.
Dworzec w Goleniowie
W miejscu starego dworca powstał zintegrowany węzeł przesiadkowy. W ramach inwestycji wybudowano nowy budynek dworca PKP, pętlę autobusowa, zadaszone przystanki i duży parking.
Dworzec we Włocławku
Nowy dworzec we Włocławku ma trzy kondygnacje. Na parterze mieści się strefa dla podróżnych z dwiema poczekalniami, toaletami i pokojem dla opiekuna z dzieckiem. Znajdziemy tam kasy biletowe i lokale komercyjne. Pomieszczenia na piętrze zajął Wydział Komunikacji Urzędu Miasta Włocławek. Obiekt dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Dworzec w Dąbrowie Górniczej - nagroda publiczności
W internetowym głosowaniu publiczności zwyciężył dworzec w Dąbrowie Górniczej, który zdobył prawie 1,5 tys. głosów.
"Dworzec przez kilkadziesiąt lat był nieużywany. Wynikało to z faktu, że miasto historycznie obsługiwały dwie linie kolejowe – normalnotorowa kolej warszawsko-wiedeńska oraz szerokotorowa iwanogorodzko-dąbrowska. W II połowie XX wieku zdecydowano, że w użytku pozostanie tylko jeden z historycznych budynków, a oryginalny obiekt z 1888 r. nie jest już potrzebny" - przypomina UM w Dąbrowie Górniczej.
Dopiero, gdy powstał projekt budowy centrum przesiadkowego, zdecydowano się przywrócić dawną świetność staremu dworcowi. Nowszy obiekt został wyburzony, a do zabytkowego gmachu z czerwonej cegły powróciła obsługa pasażerów. Powierzchnie biurowe zostały przeznaczone na Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości, w miejsce przejazdu kolejowo-drogowego powstał wiadukt, a po obu stronach torów przygotowano miejsca parkingowe i zieleń
Dworzec w Zakopanem - tytuł Dworca Roku 2024
Najlepszy z siedmiu finalistów okazał się dworzec w Zakopanem. W ramach rewitalizacji budynku odtworzono historyczny charakter obiektu i jego wnętrza w stylu art déco. Przywrócono też oryginalne elementy wnętrza, dawną kolorystykę i charakterystyczny neon z okresu PRL, który został umieszczony na na bramie wejściowej prowadzącej na perony.
– Mnie osobiście zachwyciła przebudowa wnętrza z nawiązaniem do czasów początku kurortu. Można tu znaleźć elementy butelkowej zieleni, drewniane bale na suficie, ciepła biel okładzin ściennych, gresowe posadzki, szklane balustrady z góralskim nadrukiem, koliste lampy oraz elementy z polerowanego mosiądzu. Ale równolegle nowoczesne wiaty, ławki oraz tablice informacyjne, obniżone torowisko i przebudowane perony dostępne bez barier architektonicznych - komentowała Dorota Daszkowska-Kosewska, zaangażowana w prace jury konkursowego.