W poniedziałek 31 października, po pięciu miesiącach prac zakończył się ostatni, czwarty etap modernizacji centrum Mikołowa.
W trakcie czteroletniej inwestycji PKP PLK przebudowało wiadukt kolejowy tak, by miasto mogło rozbudować istniejący układ dróg. Powstało też całkiem nowe Centrum Przesiadkowe, ulokowane w rejonie dotychczasowego dworca autobusowego i w pobliżu stacji kolejowej.
Nowe parkingi, ronda i węzeł przesiadkowy
Prace rozpoczęły się w 2018 roku i zostały podzielone na cztery etapy. Pierwszy obejmował budowę m.in. niemal 500-metrowego łącznika ulic Waryńskiego i Kolejowej. Powstały chodniki i ścieżki rowerowe, a wzdłuż ich trasy zamontowano ławki oraz oświetlenie. Stworzono również parking na blisko 200 miejsc.
W trakcie drugiego etapu w miejscu dawnego dworca autobusowego powstały miejsca postojowe oraz pięć zadaszonych peronów przystankowych. Dziś można tam znaleźć m.in. infokioski z dotykowymi ekranami, hotspoty i podgrzewane ławki z wiatami. Odrestaurowano również park między dworcami kolejowym i autobusowym.
Trzeci etap objął modernizację okolicznych dróg. Wybudowano rondo za skrzyżowaniu ulic Prusa i Kolejowej oraz rondo turbinowe u zbiegu ulic Prusa i Miarki. Zainstalowano także miejski monitoring, łącznie 67 kamer.
Inwestycja warta 30 mln zł
Ostatni, czwarty etap to koordynacja wysiłków władz miasta i kolei. PKP PLK całkowicie przebudowało wiadukt kolejowy, poszerzając go z 9 do 28 metrów i podnosząc o prawie 60 centymetrów. Teraz mieszczą się pod nim dwie jezdnie. Tymczasem miasto rozbudowało istniejący układ dróg, m.in. budując kolejne rondo na skrzyżowaniu ulic Prusa, Rybnickiej, Wyzwolenia i Towarowej.
Cała inwestycja kosztowała miasto ponad 30 mln zł. Środki na realizację projektu pozyskano z budżetu miasta, powiatu mikołowskiego oraz państwa (Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju). Finansowanie zapewniły też fundusze unijne, Fundusz Dróg Samorządowych oraz Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.