Dąbrowa Górnicza: Będą dodatkowe tory do Będzina. Koniec z czekaniem na szlabanach

Wicemarszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty zapewnił, że budowa dodatkowych torów na trasie Będzin–Dąbrowa Górnicza jest w planach. Inwestycja ta ma na celu zwiększenie przepustowości i poprawę bezpieczeństwa na kolei w regionie, a jej realizacja rozpocznie się po zabezpieczeniu odpowiednich środków przez PKP.

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej

i

Autor: PKP PLK/ Materiały prasowe To dworzec z 1888 roku, znajdujący się na trasie dawnej Kolei Wiedeńsko-Warszawskiej

Strategiczna inwestycja dla regionu – odciążenie i bezpieczeństwo

W poniedziałek na terenie zmodernizowanego dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej odbyła się konferencja prasowa z udziałem samorządowców i przedstawicieli władz centralnych i regionalnych. Tematem były postępy w planowaniu strategicznej inwestycji kolejowej, czyli budowy dodatkowych torów na odcinku Będzin–Dąbrowa Górnicza.

Chodzi przede wszystkim o to, żeby do przebudowanego węzła został włączony również odcinek z Dąbrowy Górniczej do Katowic i Będzina. Przez podział terytorialny ten fragment został odseparowany, a to byłoby bardzo niekorzystne – wyłączenie tego odcinka z całej konurbacji Metropolii Śląsko-Zagłębiowskiej doprowadziłoby do wykluczenia transportowego mieszkańców naszego regionu – powiedział prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak.

Dodał, że brakowało właśnie tego 12-kilometrowego odcinka Będzin–Dąbrowa Górnicza.

Śląsk Radio ESKA Google News

Kiedy ruszy budowa? Co się zmieni?

Jak poinformowano podczas konferencji, PKP Polskie Linie Kolejowe planują do końca 2025 roku zabezpieczyć środki na pełną dokumentację projektową. Chodzi o kilkadziesiąt milionów złotych. Następnie, po kilkunastu miesiącach projektowania, możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie robót budowlanych. Całość inwestycji może potrwać od dwóch do trzech lat.

Wicemarszałek Sejmu RP i lider Nowej Lewicy Włodzimierz Czarzasty zaznaczył, że rozmowy o inwestycji są prowadzone od wielu miesięcy i nabierają tempa. — W imieniu całego regionu rozmawiamy z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem. Ta inwestycja i prace nad nią idą w bardzo dobrą stronę — zapewnił.

Przedstawiciele lokalnych władz podkreślili, że inwestycja poprawi dostępność komunikacyjną Dąbrowy Górniczej, Będzina i szerzej — całej aglomeracji. Nowe tory umożliwią oddzielenie ruchu międzynarodowego i dalekobieżnego od połączeń lokalnych. W efekcie zwiększy się liczba pociągów Kolei Śląskich, szczególnie w godzinach szczytu.

Jak zaznaczył prezydent Dąbrowy Górniczej, modernizacja obejmuje także infrastrukturę towarzyszącą. W jej ramach mają zniknąć przejazdy kolejowe w jednym poziomie, czyli te ze szlabanami, a w ich miejsce powstaną bezkolizyjne przejazdy pod torami. 

Ma to poprawić zarówno prędkość pociągów, jak i bezpieczeństwo mieszkańców — dodał Bazylak.

Wielka inwestycja PKP PLK w woj. śląskim

PKP Polskie Linie Kolejowe realizują już kluczowe zamówienie związane z przebudową połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice i Tychy aż do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii planowana jest rozbudowa linii kolejowych do co najmniej czterech torów, co pozwoli na oddzielenie ruchu aglomeracyjnego oraz rozwój Kolei Metropolitalnej.

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice, o wartości około 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF "Łącząc Europę".

Tak wygląda dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej po modernizacji