Zmiana organizacji ruchu i zmiany na budowie nowej al. Wojska Polskiego w Częstochowie
Niecały rok pozostał do zakończenia budowy nowej al. Wojska Polskiego w Częstochowie (DK91). Miejski Zarząd Dróg poinformował, że w związku z koniecznymi do przeprowadzenia pracami, od 16 stycznia (od świtu) wprowadzona zostanie zapowiadana od jakiegoś czasu kolejna zmiana w organizacji ruchu.
Zamknięta dla ruchu kołowego będzie czynna dotąd nitka w kierunku Warszawy od ul. Rakowskiej do ul. Krakowskiej. Utrzymana zostanie także reszta dotychczasowych zmian.
- Pełne zamknięcie całego, budowanego od podstaw odcinka alei Wojska Polskiego jest konieczne do wykonania przebudowy sieci uzbrojenia podziemnego, a są to sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, a także gazociągi i wodociągi, co musi być przebudowane w pierwszej kolejności na fragmencie od ul. Krakowskiej w kierunku Rakowa
- tłumaczy Wojciech Pałczyński, dyrektor oddziału południe NDI S.A.
- Po 16 stycznia zaczniemy od frezowania nawierzchni, żeby uwolnić front robót, które wymieniłem wcześniej, później czekają nas tam roboty drogowe związane z całą konstrukcją nowego układu drogowego - dodaje Pałczyński.
Jak więc ominąć te utrudnienia? Najlepszym sposobem będzie korzystanie z autostradowej obwodnicy miasta.
Powyższe rozwiązanie jest wskazywane zresztą kierowcom na tablicach w obrębie węzła Częstochowa Północ na A1 i w okolicach węzła Podwarpie na południe od Częstochowy.
Ruch lokalny i regionalny zostanie skierowany na objazdy ulicami miasta. Sugerowaną alternatywą wobec zamknięcia nitki „na Warszawę” będzie z kolei objazd po analogicznej do kierunku południowego trasie, czyli od ul. Rakowskiej przez Jagiellońską do ul. Bohaterów Monte Cassino i dalej – np. ul. Śląską, Kilińskiego do al. Jana Pawła II i węzła z al. Wojska Polskiego.
Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie przypomina, że czynny pozostanie przejazd przez skrzyżowanie al. Wojska Polskiego z al. Pokoju do ul. Jagiellońskiej w obu kierunkach.
- Niezmiennie najszybszym środkiem lokomocji do poruszania się na osi północ – południe w Częstochowie pozostanie tramwaj. Organizacja ruchu w takiej formie jak wyżej, z niewielkimi modyfikacjami w ciągu kolejnych miesięcy, zostanie utrzymana do końca planowanych prac w al. Wojska Polskiego - dodają przedstawiciele MZD w komunikacie prasowym.
Zakończenie robót przewidziano na końcówkę 2023 roku
Po 16 stycznia wykonawca robót wyznaczy również naziemne, ogrodzone i utwardzone szlaki do przepraw dla pieszych w obrębie zlikwidowanych kładek, gdzie docelowo w przyszłości powstaną nowe obiekty.
- One będą oczywiście przesuwane w ślad za postępem prac, ale na pewno pozostawimy możliwości przejścia dołem z jednej strony na drugą dla mieszkańców w pobliżu dotychczasowych przepraw. Pamiętajmy jednak, że mimo zabezpieczeń i oznaczeń będziemy poruszać się po placu budowy więc powinniśmy szczególnie uważać na siebie i innych
– zaznacza Wojciech Pałczyński z NDI.
Budowa nowej al. Wojska Polskiego to największa inwestycja drogowa we współczesnej historii Częstochowy. Łączy koszt prac ma wynieść ok. 359 mln zł. Zakończenie robót przewidziano na końcówkę tego roku.