Dofinansowanie dla budowy trasy S1 Kosztowy – Bielsko-Biała
W Dankowicach ogłoszono podpisanie umowy pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na dofinansowanej budowy drogi ekspresowej S1 na odcinku Kosztowy – Bielsko-Biała w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-20 (POIiŚ).
Wspomniana umowa jest warta 441 mln zł. - To jest ostatnia w Polsce podpisywana umowa dotycząca POIiŚ - zakończenie pewnego historycznego momentu perspektywy finansowej, w której finansowaliśmy w Polsce autostrady, nowoczesne rozwiązania komunikacyjne - przyznał Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.
Przypomnijmy, że realizowany odcinek drogi ekspresowej S1 zlokalizowany jest w południowej części Polski i przebiega przez obszar województwa śląskiego i małopolskiego, na terenie miasta Bielsko-Biała w powiecie bieruńsko–lędzińskim, pszczyńskim, oświęcimskim, bielskim i miejskim Bielsko-Biała oraz na terenie gmin: Bojszowy, Miedźna, Brzeszcze, Wilamowice i Bestwina.
Inwestycja - warta ponad 2,2 mld zł - będzie także finansowana z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-27 (FENIKS). To oznacza, że łączne europejskie wsparcie przekroczy 1 mld zł.
- Po uzupełnieniu brakującego odcinka drogi, będziemy mogli przejechać nowoczesną, bezpieczną trasą przez całą Polskę - z południa na północ. Od granicy ze Słowacją - S1, a potem A1. Z Bielska-Białej nad Bałtyk dojedziemy w blisko 6 godzin - zapowiedział minister Grzegorz Puda.
Wojewoda małopolski Łukasz Kmita podkreślił, że odcinek S1 budowany na styku województw śląskiego i małopolskiego sprawi, że nastąpi rozwój południa Polski.
- Inwestycja wpłynie na komfort i bezpieczeństwo jazdy na Podbeskidziu. Cieszymy się, że ten odcinek drogi S1 niedługo zostanie ukończony. To z pewnością świetna wiadomość chociażby dla Pszczyny czy Czechowic-Dziedzic - dodał z kolei Jan Chrząszcz, wicewojewoda śląski.
Z zapowiedzi szefa katowickiego oddziału GDDKiA Marka Niełacnego cała droga ma być gotowa pod koniec 2025 roku, a przejezdna - jeszcze w 2024.