Będą lepsze podróże między Pszczyną a Żorami
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z firmą Budimex SA na wykonanie zadania pn. "Prace na linii kolejowej nr 148 na odc. Pszczyna – Żory". Zostanie one zrealizowane w formule "projektuj i buduj". Wykonawca w pierwszej kolejności musi opracować dokumentację projektową i harmonogram robót, by następnie rozpocząć prace budowalne.
Wymiana ok. 25 km torów i sieci trakcyjnej zapewni szybsze przejazdy pociągów. Prędkość, z obecnych dzisiaj 50-60 km/h zostanie podniesiona do 120 km/h dla składów pasażerskich i do 100 km/h dla towarowych. Czas przejazdu między Pszczyną a Żorami skróci się o blisko 10 minut (z 32 min do około 22 min). Na zwiększenie bezpieczeństwa wpłynie przebudowa 54 obiektów inżynieryjnych (mostów i przepustów) oraz 16 przejazdów kolejowo-drogowych - informuje biuro prasowe PKP PLK w komunikacie.
Realizacja inwestycji jest przewidziana na lata 2024-2026. PKP PLK zapewnia, że o zmianach w komunikacji wynikających z realizowania prac budowlanych na jednotorowej linii będzie informować na bieżąco. Całkowita wartość zadania to prawie 260 mln zł netto. Finansowanie pochodzi ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Inwestycja ma na celu zapewnienie lepszego dostępu do pociągów na jednotorowej linii kolejowej Pszczyna-Żory i dalej w stronę Rybnika, granicy z Czechami oraz w kierunku Czechowic-Dziedzic i Bielska-Białej.
W ramach zadania przebudowie ulegną perony oraz przystanki: Suszec Rudziczka, Suszec Kopalnia, Radostowice, Pszczyna Czarków. Obiekty zostaną podwyższone, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Pojawią się nowe wiaty, ławki i oświetlenie, a także system nagłaśniający, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Stacja i przystanki, dzięki pochylniom i ścieżkom naprowadzającym, będą dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością ruchową.