Do przetargu na dostawę ośmiu nowych autobusów wpłynęły dwie oferty. Firma MAN TRUCK & BUS POLSKA zobowiązała się wykonać zadanie za 15,4 mln zł, a spółka SOLARIS Bus & Coach wyliczyła koszt na 15,7 mln zł.
Obie oferty przeszły pomyślnie weryfikację, ale tylko jedna mogła zwyciężyć. W tym przypadku katowicki przewoźnik zdecydował się podpisać umowę z firmą MAN TRUCK & BUS POLSKA. Teraz wykonawca ma 10 miesięcy na dostarczenie pojazdów. Gwarancja obejmie okres 36 miesięcy bez limitu przebiegu kilometrów.
Nowoczesne autobusy zasilą tabor PKM Katowice
Autobusy muszą spełnić kilka istotnych warunków. Po pierwsze, mają spełniać normę Euro 6. Po drugie, ich moc musi osiągnąć co najmniej 200 kW. Po trzecie, w kabinie kierowcy ma się pojawić system nawigacji po trasach komunikacyjnych. Taki system działa podobnie do standardowej nawigacji z tym, że dodatkowo pokazuje trasę, po jakiej autobus ma się przemieszczać między przystankami.
Autobusy będą zasilane gazem CNG, który spala się bez emisji cząstek stałych. Silniki będą również przystosowane do spalania biometanu.
- Zbiornik na gaz znajdzie się na dachu autobusu. Dodatkowo pojazd będzie miał zabezpieczenie przed uruchomieniem w momencie, kiedy jest podłączony do dystrybutora. Określone zostały także maksymalne poziomy emisji wybranych gazów – m.in. tlenku węgla, węglowodorów niemetanowych, metanu, tlenku azotu, amoniaku, dwutlenku węgla. Pojazdy będą miały możliwość rozruchu i eksploatacji w temperaturze do -30°C, a instalacja będzie zabezpieczona przed zamarzaniem - mówi Mateusz Pol, kierownik Autoryzowanej Stacji Obsługi PKM Katowice.
Automatyczny system sprawdzi, czy kierowca jest trzeźwy
W każdym autobusie znajdzie się 29 miejsc siedzących. Sześć z nich będzie dostępnych z poziomu podłogi, a minimum cztery będą przeznaczone dla osób o szczególnych potrzebach. Wejście do pojazdu będzie bezstopniowe, by ułatwić podróż osobom niepełnosprawnym i rodzicom z dziecięcym wózkiem. Na wysokości środkowych drzwi znajdzie się wydzielone miejsce na zamocowanie pasami wózka inwalidzkiego, dziecięcego lub roweru.
Do dyspozycji pasażerów będą trzy ładowarki USB oraz bezprzewodowy Internet. Na wewnętrznych monitorach będą się wyświetlać komunikaty. Klimatyzacja lub ogrzewanie będą się uruchamiać automatycznie, na podstawie odczytu z czujników temperatury. Aby włączyło się ogrzewanie, temperatura w środku musi spaść poniżej 18 stopni Celsjusza, a klimatyzacja w przypadku przekroczenia 22 stopni Celsjusza.
Wszystkie nowe autobusy zostaną wyposażone w kamery. Trzy obejmą zasięgiem wnętrze pojazdu, jedna będzie obserwować drogę, a kolejna będzie nagrywać kierowcę. Pojawi się też kamera cofania i dwie kamery zamontowane na zewnętrznych bokach pojazdu.
W autobusach znajdzie się także system kontroli trzeźwości kierowcy. W przypadku, gdy wykryje alkohol w wydmuchiwanym powietrzu, system automatycznie zablokuje możliwość uruchomienia pojazdu i wyśle informację do dyspozytora.
Komfortowe, nowoczesne i przyjazne dla środowiska. Takich autobusów coraz więcej w PKM Katowice
PKM Katowice sukcesywnie stawia na ekologię i nowoczesność. Obecnie przewoźnik dysponuje 127 pojazdami, które spełniają najwyższe normy emisji zanieczyszczeń. Kolejne 20 autobusów ma napęd elektryczny.
Wkrótce do taboru dołączy 8 autobusów na gaz, a jeszcze w tym roku na ulice Katowic mają wyjechać pierwsze autobusy hybrydowe. Przetarg opiewał na kwotę 43 mln za 22 pojazdy.
Po zsumowaniu wychodzi, że na początku przyszłego roku w taborze katowickiego przewoźnika powinno się znaleźć 177 nowoczesnych, ekologicznych pojazdów.
- Cieszę się, że nie zwalniamy tempa i kupujemy kolejne nowoczesne autobusy. Tym razem chcemy uzupełnić nasz tabor o pojazdy zasilane gazem. Staramy się, aby flota katowickich autobusów była różnorodna pod względem napędu, natomiast – wszystkie nowe autobusy są komfortowe i ekologiczne - podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic.