Historia przebudowy al. Wojska Polskiego w Częstochowie jest długa i dosyć wyboista. W kwietniu ubiegłego roku Miejski Zarząd Dróg odstąpił od umowy z wykonawcą ze względu na zbyt wolne tempo prac. Konsorcjum firm Drog-Bud, Firesta-Fiszer i Nowak Mosty zwinęło się z placu budowy, a miasto ogłosiło kolejny przetarg.
Wartość przedsięwzięcia wyceniono na 178,8 mln zł, z czego unijne dofinansowanie miało pokryć zdecydowaną większość (160,1 mln zł). Ale najtańsza oferta, przedstawiona przez konsorcjum spółek z Grupy NDI, opiewała na kwotę 359 mln zł brutto. Władze miasta nie miały wyboru - inaczej "gierkówka" pozostałaby rozkopana, a 160 mln zł dotacji trzeba byłoby zwrócić. Wykonawca rozpoczął prace, a Częstochowa rozpoczęła żmudne poszukiwania źródeł dofinansowania.
Poziom zewnętrznego dofinansowania przebudowy DK 91 w Częstochowie to 225 mln zł
Ostatecznie miastu udało się pozyskać kilka całkiem sporych dotacji. Wiosną tego roku Częstochowa pozyskała ponad 33 mln zł od Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska. Pozyskane środki unijne miały zostać przeznaczone na budowę wiaduktów powstających w ciągu DK 91.
W maju Częstochowa znów odtrąbiła sukces: z rezerwy subwencji ogólnej budżetu państwa na 2023 roku udało się otrzymać dodatkowe dofinansowanie w kwocie blisko 10 mln zł. Środki te przyznano na budowę nowych kładek dla pieszych i rowerzystów nad al. Wojska Polskiego.
Teraz największa drogowa inwestycja w mieście otrzymała kolejny zastrzyk gotówki. Częstochowa uzyskała 21,5 mln zł środków unijnych pozyskanych na podstawie umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pieniądze mają pokryć koszt prac odwodnieniowych związanych z przebudową.
Tym samym kwota dodatkowego wsparcia modernizacji DK 91 osiągnęła poziom ok. 65 mln zł. A gdyby doliczyć do tego unijną dotację pozyskaną na etapie przygotowań (160 mln zł), wartość zewnętrznego finansowania wzrasta do 225 mln zł.
To oczywiście korzystne dla napiętego budżetu miasta, bo pozwoli zwolnić część środków, które musieliśmy zaangażować w tę inwestycję. Pozostało niespełna pół roku do jej zakończenia, roboty muszą więc postępować teraz sprawnie na wszystkich odcinkach i w obrębie wszystkich branż - skomentował Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy.
Przebudowa al. Wojska Polskiego w Częstochowie. Jak idą prace?
Na dzień dzisiejszy wykonawca kontynuuje prace przy wzmocnieniu podłoża najazdów estakad przy ul. Legionów i al. Pokoju. Musi też skończyć budowę mostów nad rzeką Wartą i zająć się odwodnieniem oraz przygotowaniem kolejnych odcinków drogi do układania warstw bitumicznych.
Równocześnie Grupa NDI rozpoczyna się montaż elementów ekranów akustycznych, a także ustroju nośnego kładek dla pieszych przy ul. Mireckiego i Okrzei. Przy pozostałych kładkach skończone zostaną prace związane z podporami ramp dla pieszych wraz z przyczółkami. Ale na korzystanie z nich trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.