Rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportowego
Władze Bielska-Białej zawarły umowę ze spółką Sprint z Warszawy w sprawie realizacji kolejnego etapu wdrożenia w mieście Inteligentnego Systemu Transportowego. Spółka ta odpowiedzialna była już za dwa poprzednie etapy tej inwestycji. Rozbudowa systemu ITS obejmie integrację 25 sygnalizacji świetlnych z systemem sterowania ruchem, co ma zoptymalizować przepływ pojazdów.
Zdaniem Rafała Ruść ze spółki Sprint dotychczasowe rozwiązania ITS m.in. poprawiły płynność ruchu na terenie miasta.
- Rozbudowa systemu pozwoli na jeszcze większą efektywność jego działania - powiedział Rafał Ruść.
Dla komunikacji miejskiej zostanie wdrożony m.in. system priorytetowy, dzięki czemu ma zwiększyć się efektywność transportu publicznego. Dodatkowo dla pasażerów na 30 przystankach zamontowane zostaną tablice dynamicznej informacji pasażerskiej.
W celu ułatwienia kierowcom znalezienie wolnych miejsc parkingowych, do systemu ITS zostaną też włączone dwa parkingi. Chodzi o miejsca parkingowe przy ul. Pocztowej w dzielnicy Mikuszowice oraz przy Bielskim Centrum Kultury. Co więcej, na terenie miasta ustawione zostaną tablice z informacjami o aktualnych objazdach, warunkach pogodowych i utrudnieniach. Ma ich być siedem.
Całość uzupełniona zostanie dzięki instalacji systemu osłony meteorologicznej w siedmiu lokalizacjach. System ma dostarczać dane o aktualnych warunkach atmosferycznych.
Ważnym elementem inwestycji jest również rozbudowa miejskiego monitoringu. Na terenie miasta zainstalowane ma zostać 200 kamer, umożliwiających nadzór nad ruchem drogowym. Kamery mają na celu poprawę bezpieczeństwa w newralgicznych lokalizacjach:
- przy skrzyżowaniach,
- przejściach dla pieszych,
- na przystankach autobusowych
- na głównych drogach wjazdowych do miasta.
System ITS w Bielsku-Białej wdrażany jest już od kilku lat
Pierwszy etap Inteligentnego Systemu Transportowego w Bielsku-Białej został wdrożony w 2018 roku i obejmował 18 ważnych skrzyżowań na głównym szlaku komunikacyjnym z północy na południe miasta. Według przeprowadzonych przez miasto pomiarów, po jego wdrożeniu czas przejazdu autobusów skrócił się o 20 proc., a samochodów o 38 proc.
W ramach drugiego etapu systemem objęto kolejne 18 skrzyżowań na głównych arteriach miejskich, a także zainstalowano 15 tablic naprowadzających na miejskie parkingi. W przypadku obu etapów instalowane były też nowe kamery monitoringu oraz tablice informacji pasażerskiej.
- To coś więcej niż tylko kamery czy sygnalizacja świetlna. To wizja przyszłości, w której technologia i ludzie współpracują, by codzienne przemieszczanie się po mieście było wygodniejsze, bezpieczniejsze i bardziej ekologiczne - podkreślił Andrzej Kuropatwa, kierownik projektu z bielskiego Miejskiego Zarządu Dróg.
Kolejny etap inwestycji kosztować będzie 36,88 mln. Prace mają zakończyć się we wrześniu 2026 roku. Cały projekt współfinansowany jest z funduszy europejskich. Na ten cel Bielsko-Biała otrzymała już ponad 5 mln euro dofinansowania.
